Blijf op de hoogte!

Feiten en cijfers

Al negen verkiezingen op rij behaalt D66 verkiezingsoverwinningen. Hieronder vindt u een aantal feiten en cijfers op een rijtje aan de hand van deze resultaten.

D66 in de Tweede Kamer

Op 15 maart 2017 waren de Tweede Kamerverkiezingen. D66 boekte deze verkiezingen een forste winst: van twaalf naar negentien zetels in de Tweede Kamer. Lijsttrekker Alexander Pechtold: “”Ik ben waanzinnig trots op deze mooiste overwinning sinds 1994. D66 is nu de grootste progressieve partij in gemeenten, in Europa, in de Eerste Kamer en nu ook in de Tweede Kamer. We bouwen door aan een partij met leden uit steeds bredere lagen van de samenleving.”

Winst D66 in gemeenten

D66 maakt een grote ontwikkeling door als partij. Zo behaalden wij in 2014 tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen en de verkiezingen voor het Europees Parlement mooie verkiezingsoverwinningen. D66 heeft nu vier leden in het Europees Parlement. Wij doen mee in 280 gemeenteraden. In maar liefst 39 gemeenten is D66 nu ook de grootste! D66 levert nu in 19 van de 20 grootste gemeenten wethouders en in 22 gemeenten een burgemeester.

aantallen

Winst D66 in de provincies

In maart 2015 is het positieve verhaal van D66 opnieuw beloond tijdens de Provinciale Statenverkiezingen. In alle provincies boekte D66 winst. Dat betekende een verdubbeling in de Eerste Kamer. Tien zetels in de Eerste Kamer is het hoogste aantal in 25 jaar. Een mijlpaal!

De komende vier jaar vertegenwoordigt D66 in de provincies maar liefst 90% van de Nederlanders. D66 levert in 9 van de 12 provincies leden voor het college van Gedeputeerde Staten. In Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Flevoland is dat voor het eerst! Nog nooit was D66 in de Provinciale Staten zo groot. In totaal gaan 10 gedeputeerden en 67 statenleden voor D66 het verschil maken.

D66 provincien

D66 groeit!

D66 groeit niet alleen op politiek vlak, maar ook als vereniging. Als een van de weinige partijen groeien wij in ons ledenaantal. Ons ledenaantal steeg tot ruim 26.000 leden! Dat is voor het 10de jaar op rij een nieuw ledenrecord. Relatief veel vrouwen zijn zich in gaan zetten voor D66. Ook lid worden? Dat kan hier!

Laatst gewijzigd op 27 maart 2017