Feiten en cijfers over D66

Foto: Jeroen Mooijman - Beeld: Congres in Den Bosch

D66 is sterk vertegenwoordigd in Nederland. In de Tweede Kamer hebben we 24 zetels en we leveren maar liefst zeven bewindspersonen in het kabinet. Op deze pagina lees je meer feiten en cijfers over D66.

D66 als sterke ledenpartij

D66 is niet alleen een politieke partij in tal van gemeenteraden, maar is ook een ledenpartij. De afgelopen jaren is D66 uitgegroeid tot een stabiele en stevige politieke vereniging. Met ruim 30.000 leden zijn we in staat nieuwe ideeën te ontwikkelen voor de toekomst en kunnen we mooie campagnes voeren. De afgelopen periode zetten relatief veel vrouwen en jongeren de stap om lid te worden.

Nog nooit had D66 zoveel leden. In maart 2021 heeft D66 maar liefst 30.000 leden. Het jaar 2021 begon al goed met het op één na hoogste ledenaantal ooit. Daarmee is het eerdere ledenrecord van 2018 verbroken.

Beeld: D66 boekte in maart 2021 een absoluut ledenrecord. Nooit eerder waren 30.000 mensen lid van D66.

D66 in de Tweede Kamer

“Het is gelukt!”, deze historische woorden van Hans van Mierlo gebruikte D66-leider Sigrid Kaag na de zege van D66 bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021. D66 haalde dankzij 1,5 miljoen kiezers meer stemmen dan ooit. Met 24 zetels evenaarden we het absolute zetelrecord uit 1994. Daarmee is D66 niet alleen de grootste progressieve partij van Nederland, maar ook voor het eerst de tweede partij van het land.

Historische uitslag na historische uitslag in 2017
Deze verkiezingsoverwinning volgde op de eerder al historische verkiezingsuitslag van 2017. Toen haalde D66 onder leiding van Alexander Pechtold 19 zetels in de Tweede Kamer. Toen al het op een na hoogste zetelaantal ooit.

D66 in gemeenten

In 2018 kon 94% van de kiesgerechtigden op D66 stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen. In 2014 was dat nog 90%. Bij deze verkiezingen haalde D66 met 590 zetels de op drie na beste verkiezingsuitslag ooit bij de gemeenteraadsverkiezingen. D66 levert 109 wethouders in 87 colleges door het hele land. In Amersfoort, Gouda en Leiden is D66 de grootste partij. 30 burgemeesters zijn van D66-huize.

Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 werd D66 de grootste partij in veel meer gemeenten. Namelijk: Amsterdam, Arnhem, Delft, Diemen, Groningen, Haarlem, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Schiermonnikoog, Utrecht, Wageningen, Zutphen en Zwolle.

D66 in Europa

In het Europees Parlement vertegenwoordigen twee D66’ers het D66-geluid. Zij maken onderdeel uit van de nieuwe Europese fractie Renew Europe. Samen met partijen als En Marche uit Frankrijk en Radikale Venstre uit Denemarken werkt D66 in deze fractie aan de toekomst van Europa. Binnen onze Europese partij ALDE werken we samen met andere liberale partijen in Europa.

Beeld: In ALDE en Renew Europe werken we aan een vrij Europa.

D66 in de provincies

D66 is vertegenwoordigd in alle Provinciale Staten. In Flevoland, Groningen, Limburg, Noord-Brababnt, Noord-Holland en Utrecht maakt D66 onderdeel uit van het dagelijks bestuur van de provincie. In Zeeland is de Commissaris van de Koning van D66-huize.

Bij de Eerste Kamerverkiezingen van 2019 haalde D66 zeven zetels. Aan de Waterschapsverkiezingen deed D66 niet zelfstandig mee, maar ondersteunden wij de waterschapspartij Water Natuurlijk.

Jaarverslagen

D66 staat er goed voor. Door een degelijk financieel beleid op basis van meerjarige afspraken en een behoedzaam uitgavenpatroon eindigde 2020 in de positieve cijfers. Zo zetten we ledenbijdragen, donaties en subsidies zorgvuldig in voor D66 als sterke politieke partij en vereniging.

Beeld: De inkomsten van D66 in het jaar 2020.

Beeld: De uitgaven van D66 in het jaar 2020.

De Mr. Hans van Mierlo Stichting, neveninstelling van vereniging D66, organiseert en draagt de meeste kosten voor de politiek-wetenschappelijke activiteiten van de vereniging.