Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

dinsdag 19 juni 2018

Dankzij D66 gericht onderzoek naar medicinale cannabis

Dankzij D66 moet het kabinet op korte termijn onderzoek doen naar de werking van medicinale cannabis bij specifieke ziektebeelden. De voorstellen van D66-Kamerlid Vera Bergkamp werden vandaag aangenomen door de Tweede Kamer.

Bergkamp: “Er is een grote groep patiënten die baat heeft bij het gebruik van medicinale cannabis. Denk bijvoorbeeld aan kinderen met epilepsie die door gebruik ervan minder aanvallen krijgen. Op dit moment is er onvoldoende wetenschappelijk bewijs over de effectiviteit om het in het basispakket op te nemen. De Kamer gaf vandaag de duidelijke opdracht om deze impasse te doorbreken en op korte termijn gericht onderzoek te doen.”

Basispakket

Het gebruik van medicinale cannabis neemt toe. Vorig jaar werd medicinale wiet 50.000 keer voorgeschreven door huisartsen. Dat is vijf keer zo veel als in 2012. Bergkamp: “Bij sommige mensen helpen morfine of andere pijnstillers niet, alleen cannabis verlicht de pijn die ze anders 24 uur per dag hebben. Deze mensen zijn tientallen tot een paar honderd euro per maand kwijt aan medicinale cannabis. Hopelijk kan door goed gericht wetenschappelijk onderzoek het Zorginstituut bepalen dat medicinale cannabis kan worden toegelaten tot het basispakket”.

Els Borst

Het Bureau voor Medicinale Cannabis (BMC) werd in 2000 door toenmalig D66-minister Els Borst opgericht om cannabis van farmaceutische kwaliteit te kunnen produceren. Apothekers, ziekenhuizen en onderzoeksinstellingen zoals universiteiten kunnen bij het BMC terecht voor legale medicinale cannabis. Bergkamp: “Het BMC heeft een schat aan kennis en ervaring en kan dus heel goed onderzoek faciliteren. Dat was ook een doel bij de oprichting van het bureau, maar dat is er nooit van gekomen. De minister moet nu in opdracht van de Kamer met het BMC kijken hoe deze onderzoekstaak echt opgepakt kan worden.”

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.