Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 1 juni 2018

D66 en VVD presenteren plan logeerzorg

D66 en VVD presenteren vandaag hun uitgewerkte plan voor logeerzorg, waar mensen een paar dagen per week wonen. De partijen roepen de minister van Volksgezondheid op om een pilot te draaien met de logeerzorg, dat onlangs werd aangekondigd als ‘parttime verpleeghuis’.

D66-Kamerlid Vera Bergkamp: “Als iemand een paar dagen per week in een verpleeghuis woont, kan hij of zij wennen aan een zorginstelling en kan de mantelzorger of wijkverpleegkundige tot rust komen. Nu zijn de mogelijkheden om structureel in een zorginstelling te logeren beperkt. Mensen kunnen tijdelijk in een verpleeghuis verblijven als ze moeten herstellen na een val of als de mantelzorger op vakantie is, maar een vast aantal dagen per week logeren kan nog niet.” VVD-Kamerlid Sophie Hermans: “Thuis wonen en een paar dagen per week logeren, om je mantelzorger even wat tijd voor zichzelf te geven en zelf vast een beetje wennen aan het verpleeghuis. Dat is de bedoeling van logeerzorg.” D66 en VVD willen dat het kabinet geld vrijmaakt om pilots te draaien met de structurele logeerzorg.

Thuis wonen

Steeds meer ouderen blijven langer thuis wonen, maar er is een groep die in toenemende mate zorg en ondersteuning nodig heeft. Ook zijn er ouderen die de stap naar een volledig verblijf in een verpleeghuis te groot vinden. Structurele logeerzorg kan voor deze groep een uitkomst bieden. De zorgsector is enthousiast over het plan. D66 en VVD hebben volop gebruikgemaakt van de expertise van de sector, zoals belangenvereniging voor senioren ANBO, mantelzorgvereniging Mezzo en zorgpensions. Bergkamp: “Logeerzorg zorgt ervoor dat mensen langer, prettig thuis kunnen wonen. Om tot een goed uitgewerkt plan te komen hebben we een aantal zorginstellingen bezocht waar tijdelijke logeerzorg wordt geboden. Het is nu belangrijk om te kijken hoe groot de vraag is naar logeerzorg en waar de behoefte van de mantelzorger ligt.” Hermans: “De gesprekken die wij de afgelopen periode gevoerd hebben en zeker ook de bezoeken die we hebben gedaan, waren een inspiratiebron voor de verdere uitwerking van het concept Logeerzorg.”

Lees hier de hele notitie van D66 en VVD over logeerzorg.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.