Rob Jetten: “Een dag van gemengde gevoelens”

Het is voor ons een dag van gemengde gevoelens. We vieren de verjaardag van onze partij — 54 jaar! — maar we denken eerst en vooral aan al die mensen die hard worden getroffen door de nieuwe coronamaatregelen.

Gelukkig blijven scholen en kinderopvang open, dat is cruciaal voor de kansen van een hele generatie. Maar ik denk ook aan al die mensen die hun werk en passie vinden in de kunst en de cultuur, aan ondernemers die zich zorgen maken of ze de rekeningen nog wel kunnen betalen als er nauwelijks iets meer binnenkomt, aan mensen met nul-urencontract die als eerste weer op straat worden gezet, aan studenten die weer thuis moeten blijven, en aan al die mensen die al eenzaam waren en het nu weer moeten doen met nog minder contact.

Het is flink balen, maar we kunnen niet anders. Het aantal besmettingen neemt toe. Ziekenhuispersoneel maakt zich op voor een intense periode. Kleine ingrepen, maar ook steeds vaker belangrijke behandelingen voor bijvoorbeeld kanker- en hartpatiënten, dreigen stopgezet of uitgesteld te worden.

De onmenselijke situatie van maart moeten we voorkomen. Dat willen we nooit meer.

Laten we eerlijk zijn: de nieuwe maatregelen zijn niet alleen het gevolg van onverantwoord gedrag. Het kabinet is ook tekortgeschoten in het formuleren van een voorspelbare en overzichtelijke aanpak. Deze maand hebben we eindelijk zeventigduizend testen per dag, maar het testbeleid is nog niet goed genoeg op orde. Bron- en contactonderzoek verloopt niet zoals het hoort. Ook dat is een oorzaak voor het harde ingrijpen van gisterenavond.

Ik begrijp het als mensen door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Wat mag wel? En wat niet? Daarom is er nu op initiatief van D66 een routekaart. Die zegt: bij risiconiveau Y doen we dit, bij risiconiveau X worden de maatregelen versoepeld. Dat is het soort van perspectief waar mensen nu behoefte aan hebben.

Ook al is het anders dan we hadden gehoopt, we vieren onze verjaardag wel. Vanavond om 18.00. Online. Natuurlijk hopen we dat je erbij bent. We gaan in gesprek met verschillende generaties D66’ers.

En, als je vandaag lid wordt, krijg je ons jubileumboek vol herinneringen cadeau! Lid worden kan al vanaf 1,- per maand.

Rest mij te zeggen: houd moed.
Het gaat voorbij, maar niet vanzelf.

Rob Jetten