Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

De aanpak van de coronacrisis

Lees hier alles over de aanpak van de coronacrisis. Het virus raakt ons allemaal. Zorgverleners, mensen die werken in de GGD en voor het RIVM zetten zich dag en nacht in voor de bestrijding van dit virus. Wat betekent de coronacrisis voor mensen die in het onderwijs, de zorg of als zzp'er werken? Je leest het hier.

Coronamaatregelen tot en met 28 april verlengd

Scholen, horeca en sportclubs dicht. Anderhalve meter afstand. Geen grote groepen. En zoveel mogelijk thuis blijven. Houd je aan de regels. Samen komen we deze crisis door.

Opinie Rob Jetten: Europese solidariteit, nu!

Wat we nu nodig hebben is levensreddende Europese solidariteit, schrijft Rob Jetten in een opiniestuk.

Bericht van onze waarnemend vicepremier

Wat zijn het bizarre tijden! Dat zullen jullie allemaal ook merken in je eigen leven, je werk, je eigen omgeving.

Voor iedereen die in de zorg werkt

Jullie doen fantastisch werk! En moeten alle ruimte en middelen krijgen om dat te blijven doen.

Voor iedereen in het onderwijs

Alle scholen zijn dicht. Dat is ingrijpend. Maar de duidelijkheid die hiermee wordt geboden is meer dan welkom.

Ouderen

Ouderen zijn kwetsbaar voor het coronavirus. Onze oproep: wees een beetje lief voor elkaar. Alleen samen kunnen we deze crisis aan.

Werknemers

Veel werknemers maken zich zorgen over hun baan of de financiële impact op het bedrijf waar ze werken. Veel bedrijven hebben werktijdverkorting gevraagd. En het kabinet komt met meer financiële hulp.

Zzp'ers

Als zzp'er of flexwerker kan de coronacrisis een grote klap betekenen. Zelfstandigen verdienen voldoende aandacht, want dit is geen normaal ondernemersrisico!

Studenten

Colleges, practica, stages en uitwisselingen. Veel van de gebruikelijke onderwijsvormen gaan nu niet door. D66 zet zich in om meer duidelijkheid te krijgen voor studenten.

Cultuursector

Theaters zijn dicht. Optredens gaan niet door. In de cultuursector werkt 60% als zzp’er. Zij lopen nu veel inkomsten mis. Met deze maatregelen laten we ze deze tijd doorkomen!

Mkb'ers

Kleine en middelgrote ondernemers kunnen door de coronacrisis in financiële moeilijkheden komen. Denk aan eigenaren van cafés, restaurants en sportscholen die nu dicht zijn. We gaan onze mkb'ers en ondernemers helpen.

Chronisch zieken

In deze moeilijke tijd moeten we omkijken naar de mensen die extra kwetsbaar zijn voor het virus. Of zorg en ondersteuning nodig hebben. Zorg dat zij zo goed mogelijk die zorg en ondersteuning kunnen blijven ontvangen.

Flexwerkers

Restaurant, cafés en theaters zijn tot 6 april dicht. Veel mensen die in deze sectoren werken hebben een 0-urencontract. Daarom komen er maatregelen.

Toerisme

Het vliegverkeer ligt stil. Vakanties gaan niet door en vluchten blijven aan de grond. De impact op de toeristensector is groot. Daarom komen we in actie.

Europese samenwerking

De Europese Unie heeft de afgelopen dagen maatregelen genomen om de verspreiding van het virus in te dammen en de lidstaten te helpen de gezondheidszorg te ondersteunen.

Nederlanders in het buitenland

Sommige Nederlanders zitten vast in het buitenland. D66 wil dat Nederland samen met Europese landen ervoor zorgt dat we deze mensen ophalen en veilig terugbrengen naar ons land.

Asielzoekers

In ons land moet er altijd een plek zijn voor mensen op de vlucht die opvang nodig hebben, ook als we het zelf als land zwaar hebben. Dat is een kwestie van beschaving.

Meer vragen?

Kijk voor alle actuele informatie en antwoord op nog meer vragen op de website van het RIVM.