Corona & D66

De uitbraak van het coronavirus leidde tot grote veranderingen in het dagelijks leven. Tot politieke dilemma’s en lastige afwegingen. Op deze pagina’s nemen we je mee in onze afwegingen en keuzes.

Onderaan vind je onze reflectie op de laatste maanden.

Corona & gezondheid

De coronamaatregelen zijn er om grip te houden op het coronavirus.

• Blijf thuis bij klachten en laat je testen
  • Houd 1,5 meter afstand
  • Was vaak en goed je handen

Corona & economie

Met ongekende overheidsmaatregelen ondersteunt de overheid nu werkenden, bedrijven en getroffen sectoren.

• Ondersteuning blijft nodig
  • Eerlijk is eerlijk: niet iedere baan zal behouden blijven
  • Omscholen om mensen aan het werk te houden

Corona &
de regels

Veel maatregelen berusten op vrijwilligheid. Andere maatregelen zijn wel verplicht. Dat vraagt goede wettelijke regeling.

• Van noodverordeningen naar een goede democratische regeling
  • Wetsvoorstel van het kabinet aangepast
  • Goede balans tussen snel kunnen handelen en betrokkenheid volksvertegenwoordigers

Het coronavirus, of COVID-19, raakt ons allemaal. Duizenden mensen zijn ziek geworden of overleden. Het gedeeltelijk stilleggen van delen van onze samenleving heeft forse economische gevolgen. Bedrijven zien hun omzet een duikvlucht nemen en mensen verliezen hun baan.

Bij een golf aan besmettingen vragen we het uiterste van onze zorgmedewerkers. Van jong tot oud is eenzaamheid voelbaar door minder sociale contacten. Maatregelen om het virus te bestrijden, grijpen diep in onze samenleving. Het bewaren van een veilige afstand, een mondkapjesplicht, zo veel mogelijk thuis werken en grote groepen vermijden; het lijkt haaks te staan op hoe we graag willen leven: vrij.

Het virus is nog niet weg
We moeten voorkomen dat we terug gaan naar de situatie van maart en april, met overvolle IC’s en veel slachtoffers. Dat zou immers leiden tot nog veel meer verdriet, meer ingrijpende maatregelen en meer economische schade. We zien de gevolgen van zo’n nog veel diepere impact van de coronacrisis in andere landen.

Een voortdurende zoektocht
Ondertussen loopt de discussie op. In de Tweede Kamer, in de krantenkolommen en televisieprogramma’s, in de samenleving. Het blijft een voortdurende zoektocht naar wat de beste aanpak is. Terecht worden er veel kritische vragen gesteld. Maar waar kritische vragen doorslaan in complottheorieën wordt het maatschappelijk debat af en toe onsmakelijk, of zelfs grimmig. Sommigen willen een verplichting om een mondkapje te dragen, anderen spreken dan van een dictatuur. Sommigen willen terug naar de lockdown, anderen vinden de maatregelen nu al te streng, lappen ze aan hun laars en spreken over viruswaanzin.

Voor D66 is het glashelder. Nederland is geen dictatuur en gaat dat ook niet worden. Iedereen die wel eens beelden heeft gezien uit echte dictaturen zal dat onmiddellijk begrijpen. Dat wil niet zeggen dat de overheid niet streng mag optreden als de gezondheid van ons allemaal in gevaar is. Wij zijn niet roekeloos met mensenlevens. Opmerkingen over “dor hout” of andere denigrerende termen over kwetsbare mensen passen niet bij onze partij. Wij laten niemand vallen en schrijven ook niemand af.

We moeten ook eerlijk zijn
D66 heeft niet alle antwoorden. We proberen onze inzet te baseren op wetenschappelijke inzichten. We proberen de economische gevolgen zo veel mogelijk op te vangen door een omvangrijk steunpakket te steunen. We zijn kritisch op maatregelen die te zeer ingrijpen in onze persoonlijke vrijheid. Tegelijkertijd geldt: er is nog veel dat wetenschappers niet weten en soms zijn er ook meningsverschillen. We doen ons best om niemand te laten vallen, maar het is onontkoombaar dat bedrijven failliet gaan en mensen hun baan verliezen. We vragen mensen terecht zo veel mogelijk mee te werken aan de coronamaatregelen, maar het is ook duidelijk dat sommige mensen daartoe niet bereid zijn en daarmee de gezondheid van anderen in gevaar brengen. De overheid moet maximaal inzetten op heldere communicatie, goeie faciliteiten om te testen en vrijwilligheid. Maar als het echt niet anders kan dan moet de overheid kunnen ingrijpen.

Op de pagina’s hieronder schetsen we hoe we nu op
de belangrijkste vraagstukken van de coronacrisis, gezondheid, economie en vrijheid, tegen de zaken aankijken.

Heb je een vraag of wil je jouw inzichten delen? Stuur ons dan gerust een bericht op Whatsapp.