Maak vaart met invoeren rekeningrijden

D66 wil de files bestrijden. Daarom moet het kabinet vaart maken met treffen van de voorbereidingen om betalen naar gebruik in het verkeer, het rekeningrijden, in 2025 in te voeren.

Mensen die minstens 1 keer in de week in de file staan, zijn daar gemiddeld 37 uur per jaar aan kwijt. D66 Tweede Kamerlid Rutger Schonis wil dat er nu stappen worden gezet: “Mensen willen lekker door kunnen rijden. De tijd dat je niet in de file staat, kun je gebruiken om te spelen met je kinderen, te sporten of – wanneer dat straks weer mag –  met je vrienden een drankje te drinken. Als we nu beginnen met het maken van de concrete voorstellen, kan het volgende kabinet er direct mee aan de slag.”

Tot 68% minder files

Door corona zijn er nu minder files. Maar wanneer corona voorbij is, en hopelijk is dat snel, zullen de files helaas snel weer toenemen. Afhankelijk van de manier waarop rekeningrijden wordt ingevoerd, worden files met 43% tot 68% verminderd in 2030. Bovendien wordt er tot maximaal 24% minder stikstof en CO2 uitgestoten. Rekeningrijden is dus ook beter voor het klimaat en onze natuur.
 
Rutger Schonis: “Naast het feit dat files heel vervelend zijn, komt daar nog eens bij dat files ondernemers miljarden euro’s per jaar kosten. Onderzoek na onderzoek blijkt dat rekeningrijden werkt om de files aan te pakken. Er is geen enkele reden meer om te wachten. Dus aan de slag, uit de file.”

Er is geen enkele reden meer om te wachten. Dus aan de slag, uit de file.

Rutger Schonis, Tweede Kamerlid voor D66.

Een auto die rijdt

Nu betaal je vooral voor het bezit van je auto en niet voor het gebruik. D66 wil de effectiefste kilometerheffing invoeren die is gebaseerd op de CO2-uitstoot van je auto en de plaats en tijd dat je rijdt. Rutger Schonis: “Het is eerlijker om te betalen voor een auto die rijdt, dan voor een auto die stilstaat. Wat D66 betreft schaffen we de motorrijtuigenbelasting dus af. Wanneer je met je schone auto midden in de nacht in de polder rijdt, betaal je weinig. In de spits op een druk traject in je oude dieseltje betaal je iets meer. Veelrijders hebben ook voordeel, want zij staan straks minder in de file.”

Afspraak is afspraak

In het klimaatakkoord is afgesproken dat er voor de volgende kabinetsformatie voorbereidingen worden getroffen om rekeningrijden in 2025 in te voeren. Er worden drie voorstellen van rekeningrijden uitgewerkt:
– Alleen rekeningrijden voor elektrisch rijden
– Rekeningrijden gebaseerd op tijd en plaats, met uitzondering van de spitsheffing
– Rekeningrijden op basis van tijd, plaats, uitstoot en een spitsheffing
 
De laatste variant zorgt ervoor dat de files het meest worden teruggedrongen.
 
Rutger Schonis: “We houden het kabinet aan de afspraken die zijn gemaakt in het klimaatakkoord. Het is een mooi begin dat de afspraken op papier staan. De volgende stap is dat de afspraken ook worden uitgevoerd.”