D66 boekt absoluut ledenrecord: 31.830 leden

D66 is in 2021 flink gegroeid. De partij sloot het jaar af met 31.830 leden. Dat is een groei van 17,4% (4.709 leden) in een jaar tijd. Nooit eerder had de partij zo’n grote achterban.

D66-leider Sigrid Kaag: “Het is goed om te zien dat zoveel mensen zich thuis voelen bij onze partij. Al die nieuwe leden vormen een extra kracht in het dichterbij brengen van onze idealen. Zij zijn onze ambassadeurs. Ik kijk er naar uit de komende weken samen met al die tienduizenden D66-leden Nederland te overtuigen ook bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart D66 te stemmen”.

Met 17,4% groei heeft D66 nu 31.830 leden. Peildatum: 1 januari 2022. - Beeld: D66

Een bijzonder lustrumjaar

2021 was al een bijzonder jaar van D66. De partij werd niet alleen 55 jaar. In maart boekten we een historische verkiezingswinst. Voor het eerst stemden meer dan 1,5 miljoen mensen op D66. De dag na de verkiezingen sloten zich meteen zo’n 1000 mensen aan bij D66.

Ook na de presentatie van het regeerakkoord in december was een piek zichtbaar in het aantal nieuwe leden dat zich aansloot. Honderden nieuwe leden sloten zich toen aan.

Partijvoorzitter Victor Everhardt is blij met de ledengroei: “D66 is groter dan ooit en dat is nodig ook. Dankzij al deze leden kunnen we werken aan een sterke vereniging en ons gedachtegoed verbreden en verdiepen. Dankzij de coronaversoepelingen kunnen we elkaar hopelijk ook weer in levenden lijve ontmoeten.”

Van pieken en dalen naar stabiele groei

Het ledental van D66 kent in de geschiedenis pieken en dalen. D66 groeide begin jaren ’80 naar 18.000 leden. Op het dieptepunt in 2006 daalde dat naar zo’n 8.000. Sinds 2008 groeit D66 gestaag.

Kaag: “Het is een steun in de rug dat juist na belangrijke politieke momenten, zoals de verkiezingen en de presentatie van het coalitieakkoord, mensen zich bij ons aansluiten. Samen met de nieuwe kabinetsploeg, met de fractie in de Tweede Kamer en alle fracties in het land gaan we er alles aan doen om onze grote ambities voor het onderwijs, voor het klimaat, voor meer huizen en voor Europa waar te maken.”

D66 boekt een absoluut ledenrecord op 1 januari 2022. Sinds 2008 groeit de partij gestaag. Peildatum: 1 januari. - Beeld: D66