Campagnekerk in Delft

Veel vrijwilligers zijn op de been om campagne te voeren voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. Vanuit huis achter hun scherm maar ook zeker op straat als het kan. Sommige D66-afdelingen zorgen voor een campagnehuis in hun stad of dorp. De D66-afdeling Delft heeft wel een héél bijzondere campagnelocatie: een kerk. Democraat ging in gesprek met de kersverse lijsttrekker Sivan Maruf over zijn rol bij de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart.

tekst Lisanne van ’t Riet
Dit stuk verscheen in februari 2022 in Democraat, het ledenblad van D66.

Een volle campagnekerk in Delft voor het bezoek van minister Robbert Dijkgraaf. Beeld: Jeroen Mooijman

Sivan, je bent nét lijsttrekker. Kan je een beetje vertellen waarom jij lijsttrekker bent?

“In 2018 ben ik met voorkeursstemmen de raad ingestemd. De afgelopen vier jaar heb ik in de Delftse gemeenteraad met veel plezier het woord gevoerd op mobiliteit, bouwen, ruimtelijke ordening en wonen. Toen het bestuur mij vroeg of ik beschikbaar was voor het lijsttrekkerschap heb ik voor mijzelf bedacht hoe ik die rol zou kunnen invullen. We hebben in Delft een fijne club mensen, veel inhoudelijke kennis, en een goede organisatie. Dat helpt een lijsttrekker enorm, dus voor mijn gevoel zat het goed. Daarnaast is het raadswerk een hobby van mij, dus ik vond het heel eervol om gevraagd te worden.”

Kan je iets vertellen over het team waar je de komende vier jaar mee aan de slag gaat?

“Ik ben heel blij om te zien dat we een mooie, diverse lijst hebben waar jong, oud, ervaring en frisse blikken elkaar zo mooi aanvullen. Waar ik ook echt blij mee ben, is dat we veel mensen met mooie praktijkervaring op de lijst hebben staan. Dit is heel waardevol voor ons werk in de gemeenteraad. We hebben twee topondernemers vanuit de horeca. Zij weten hoe het is om nu je zaak te moeten sluiten en je mensen op een creatieve manier aan het werk te houden. En John, onze veiligheidsman bij de Nationale Politie, Heera is docent, Janne brengt haar ervaring uit de Tweede Kamer als woordvoerder mee. We hebben Minke die werkzaam is bij de VNG als beleidsmedewerker, en Melanie onze business consultant. Al met al, een prachtige lijst met veel expertise op allerlei vlakken.”

D66-lijsttrekker in Delft Sivan Maruf. Beeld: Jeroen Mooijman

Hoe zie jij jouw rol in de campagnetijd als lijsttrekker?

“Ik vind het ontzettend leuk om deze rol te vervullen en met het team campagne te voeren voor de verkiezingen. Snel schakelen tussen verschillende gesprekken, nadenken over strategie, zorgen voor een goede teambuilding. Allemaal zaken die mij best wel goed liggen. Ik vind het echt heel leuk om werk te maken van de uitdagingen waar we nu voor staan. Hoe gaan we met de coronacrisis toch een sterke campagne neerzetten? Hoe zorgen we dat we eigenaar blijven van bepaalde onderwerpen? En hoe zorgen we ervoor dat we straks de grootste zijn in de stad, zodat we het voortouw kunnen nemen in de coalitieonderhandelingen? Het is enorm spannend tussen ons en een lokale partij. Die strijd willen we natuurlijk wel winnen.”

We zitten hier in een kerk! Een ongebruikelijke locatie voor D66 om tot zijn campagnehuis te maken. Kan je hier iets meer over vertellen?

“Onze afdelingsvoorzitter Thomas, heeft contact met de eigenaar van dit leegstaande pand. En hij heeft eigenlijk gewoon gevraagd of wij de paar maanden voor de verkiezingen dit pand mogen gebruiken als campagnehuis. We hebben nu een paar banieren opgehangen, een katheder en nog een staande banner neergezet. En zo houden we hier regelmatig campagne-
bijeenkomsten. Vrijwilligers, afdelings- en campagneleiders en kandidaten kunnen hier bij elkaar komen. Met inachtneming van de coronamaatregelen, natuurlijk.”