Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Wouter Koolmees

Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

43 jaar

Rotterdam

Wouter Koolmees (1977) is namens D66 minister voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kabinet Rutte-III.

Koolmees is een stapelaar: via de mavo en de havo is hij opgeklommen naar een universitaire studie. In politiek Den Haag wordt hij gezien als financieel brein. Hij werkte zeven jaar op het ministerie van Financiën, onder andere als hoofd begrotingsbeleid. In 2010, zijn eerste jaar als Kamerlid, werd hij verkozen tot politiek talent van dat jaar.

De afgelopen jaren is Wouter Koolmees betrokken geweest bij het sluiten van verschillende akkoorden om de Nederlandse economie te verbeteren, waaronder het Lenteakkoord en het Herfstakkoord. Hij noemt de ‘akkoorden niet altijd even populair, maar wel nodig om onze economie en onze samenleving structureel vooruit te brengen.’ Koolmees zat samen met fractievoorzitter Alexander Pechtold namens D66 aan tafel bij de onderhandelingen tussen VVD, CDA, D66 en CU.

Nu het economisch herstel doorzet, wil Koolmees doorpakken. Al zijn hele carrière zet hij zich in om muren te slechten waar mensen met minder kansen tegenaan lopen.

Portefeuilles

Algemeen sociaaleconomisch beleid en begrotingsbeleid, Inkomensbeleid, Arbeidsmarktbeleid, Ontslagregelingen, Arbeidsverhoudingen, Werknemersverzekeringen, Pensioenstelsel, AOW, Participatie ouderen, Arbeidsmigratie, Integratie en inburgering, UWV

Meer van Wouter Koolmees