Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

Feiten en cijfers

Al tien verkiezingen op rij behaalt D66 verkiezingsoverwinningen. Hieronder vindt u een aantal feiten en cijfers op een rijtje aan de hand van deze resultaten.

D66 in de Tweede Kamer

Op 15 maart 2017 waren de Tweede Kamerverkiezingen. D66 boekte deze verkiezingen een forste winst: van twaalf naar negentien zetels in de Tweede Kamer. Lijsttrekker Alexander Pechtold: “Ik ben waanzinnig trots op deze mooiste overwinning sinds 1994. D66 is nu de grootste progressieve partij in gemeenten, in Europa, in de Eerste Kamer en nu ook in de Tweede Kamer. We bouwen door aan een partij met leden uit steeds bredere lagen van de samenleving.”

D66 in gemeenten

In 2018 kon 94% van de kiesgerechtigden op D66 stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen. In 2014 was dat nog 90%. Bij deze verkiezingen haalde D66 met 590 zetels de op drie na beste verkiezingsuitslag ooit bij de gemeenteraadsverkiezingen. D66 levert 110 wethouders door heel het land en is de grootste partij in Amersfoort, Gouda, Groningen en Leiden. 26 burgemeesters zijn van D66-huize.

D66 in Europa

D66 maakt een grote ontwikkeling door als partij. Zo behaalden wij in 2014 tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen en de verkiezingen voor het Europees Parlement mooie verkiezingsoverwinningen. D66 heeft nu vier leden in het Europees Parlement.

Winst D66 in de provincies

In maart 2015 is het positieve verhaal van D66 opnieuw beloond tijdens de Provinciale Statenverkiezingen. In alle provincies boekte D66 winst. Dat betekende een verdubbeling in de Eerste Kamer. Tien zetels in de Eerste Kamer is het hoogste aantal in 25 jaar. Een mijlpaal!

De komende vier jaar vertegenwoordigt D66 in de provincies maar liefst 90% van de Nederlanders. D66 levert in 9 van de 12 provincies leden voor het college van Gedeputeerde Staten. In Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Flevoland is dat voor het eerst! Nog nooit was D66 in de Provinciale Staten zo groot. In totaal gaan 10 gedeputeerden en 66 statenleden voor D66 het verschil maken.

D66 provincien

D66 groeit!

D66 groeit niet alleen op politiek vlak, maar ook als vereniging. Als een van de weinige partijen groeien wij in ons ledenaantal. Ons ledenaantal steeg in 2017 tot 28.820 leden! Dat is voor het tiende jaar op rij een nieuw ledenrecord. Relatief veel vrouwen zijn zich in gaan zetten voor D66. Ook lid worden? Dat kan hier!

Jaarrekening 2017

2017 was een fantastisch jaar voor D66. Het stond in alle opzichten in het teken van groei. In zetels, in leden, financieel en professioneel. Hieronder vindt u de inkomsten en uitgaven van de jaarrekening 2017.

Kom hier meer te weten over de jaarrekening 2017 van D66.

Laatst gewijzigd op 9 juli 2018