Hoe wij jou aan een woning helpen.

De wooncrisis. Te weinig betaalbare woningen. En heel veel huizen in handen van beleggers. De komende jaren bouwen we 1 miljoen nieuwe woningen. Dat is een belangrijke stap vooruit. In 2019 hebben we het doel van 75.000 extra huizen ruimschoots gehaald. Deze stijgende lijn zetten we voort. Maar met alleen bijbouwen zijn we er niet. Daarom meer van onze plannen.

Er komt een nieuwe stikstofwet. D66 heeft daar lange tijd voor gestreden, want daarin wordt vastgelegd dat de natuur wordt hersteld en beter wordt beschermd. Er komt een einde aan het juridisch pappen en nathouden van het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Waardoor we weer huizen kunnen bouwen.

Er is een groot woningtekort in Nederland. Hierdoor zijn er veel (jonge) gezinnen die geen woning kunnen krijgen. Ook zijn de hoge huurprijzen een groot probleem, vooral in de grote steden. Onze minister Kajsa Ollongren kwam daarom met woondeals. En met resultaat: in 2018 kwamen er bijna 80.000 nieuwe woningen bij. In de woondeals ligt vast hoeveel woningen er in een regio gebouwd moeten worden. Ook worden er afspraken gemaakt over de financiering van deze woningen, zodat straks iedereen kan genieten van zijn of haar huis.

Er is een tekort aan woningen voor studenten en starters. Tegelijkertijd staan oude kantoor- en winkelpanden steeds vaker leeg, bijvoorbeeld door de coronacrisis of omdat we steeds meer online kopen. Een en een is twee: bouw die panden om naar woningen! Door een voorstel van D66 komen er transformatiebrigades, die kijken welke panden omgebouwd kunnen worden en het proces in gang zetten.

Om tekorten aan woningen terug te dringen, moeten we slimmer, sneller en schoner bouwen. Dit kan bijvoorbeeld met prefabhuizen. Die worden binnen één dag in de fabriek gebouwd in plaats van een jaar lang op de bouwlocatie zelf. Dat gaat veel sneller dan steen voor steen én is duurzaam omdat er geen bouwmateriaal verspild wordt.

Het moet legaal worden om het hele jaar lang in een vakantiepark te wonen. Nu wonen zo’n 55.000 Nederlanders al op een vakantiepark, maar zijn ze noodgedwongen om een tweede huis aan te houden. Bovendien kunnen we met flexwoningen snel spoedzoekers huisvesten. Dat zijn bijvoorbeeld studenten of mensen die na een scheiding snel een woning nodig hebben.

Verschillende levensfases vragen om verschillende soorten huizen. Nu blijven mensen lang in hetzelfde huis zitten omdat ze niet door kunnen stromen naar een nieuw huis. We bouwen nog te vaak te groot en te duur, waardoor de doorstroom wordt beperkt. Wanneer er meer kleinere woningen of appartementen worden gebouwd, kunnen bijvoorbeeld ouderen doorstromen, waardoor er een grotere woning weer vrijkomt voor gezinnen.

Jonge mensen kunnen vaak alleen met financiële hulp een huis kopen. Dat is oneerlijk. Ze moeten het vaak opnemen tegen beleggers. Daarom wordt de overdrachtsbelasting, die je betaalt bij het kopen van je huis, voor starters afgeschaft. Hierdoor betalen starters al snel duizenden euro’s minder als ze een huis kopen. De beleggers gaan juist meer belasting betalen. Zo pakken we oneerlijke concurrentie aan.

Veel mensen zijn op zoek naar een betaalbaar huis. Huizenprijzen blijven stijgen en starters komen er op de woningmarkt amper tussen. De afgelopen 10 jaar is er na de crisis te weinig gebouwd. Om woningen betaalbaarder te maken moeten we vooral het aanbod flink vergroten. Zo krijgen starters een betere kans op de woningmarkt.

Beeld: De komende tien jaar bouwen we een miljoen woningen.