Hoe wij ervoor zorgen dat Nederland groener uit de coronacrisis komt

In het begin van 2020 leek er niks aan de hand te zijn met de Nederlandse economie, maar een paar maanden later was alles anders. Deze plotselinge verandering biedt ook kansen om dingen vanaf nu anders aan te pakken. Om voortaan de groene keuze te maken, in plaats van de goedkope keuze.

Beeld: D66 wil dat we sterker en groener uit de coronacrisis komen. Dat lukt.

We gooien het roer om. We gaan stappen zetten. Hoe? We investeren in vergroening. Windmolens op zee, zonnepanelen op daken, beter geïsoleerde huizen, treinen, elektrische bussen, zonneauto’s, hyperloops en waterstoffabrieken: hoe meer investeringen we doen, hoe beter.

Het is aan de overheid om ons weg te houden van de afgrond. De overheid maakt het makkelijker voor mensen om hun eigen huis te verduurzamen. Maar we kijken ook naar bedrijven: we prikkelen ze niet alleen om te vergroenen, maar helpen ze ook een handje. Andersom betekent dit ook dat bedrijven die blijven vervuilen de rekening hiervoor betalen. Dit is niet alleen noodzaak, maar we gaan er ook nog eens aan verdienen.