D66 krijgt het voor elkaar

Goed wonen

Dit kabinet zorgt mede dankzij D66 voor meer huurwoningen voor mensen met een middeninkomen. Zij vallen nu tussen wal en schip, omdat ze te veel verdienen om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, maar ook nog niet een huis kunnen kopen. D66 zorgt dat u ook in uw gemeente goed kan wonen.

D66 maakt huizen en bedrijven de komende jaren veel duurzamer. We isoleren sociale huurwoningen zodat ze minder energie hoeven te verbruiken. Huurders krijgen zo een comfortabeler huis en een lagere energierekening. Mensen krijgen voor hun huis het recht op warmte in plaats van het recht op een gasaansluiting. En we maken de gebouwgebonden financiering mogelijk. Daardoor kunnen mensen op een makkelijke manier en zonder dat ze hun spaargeld hoeven te gebruiken hun huis verduurzamen. De investering is gekoppeld aan het huis en verdient zichzelf terug, omdat de energierekening flink omlaag gaat.

We vragen gemeenten een plan te maken om al hun woningen te verduurzamen. Er komen geen nieuwe wijken op gas. Aan het einde van de kabinetsperiode worden 50.000 huizen per jaar aardgasloos opgeleverd. Dat is per jaar een stad zo groot als Leeuwarden.

D66 wil meer groen in en rondom onze steden. Dat is fijner en daarmee houden we de stad leefbaar. Bovendien helpt het groen tegen hittestress en vangt het water op van grote hoosbuien.

Goed onderwijs

Goed klimaat