Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 3 mei 2016

Fonds juridische bijstand journalisten in nood

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma bepleit vandaag in Metro op de Internationale Dag van de Persvrijheid dat het kabinet een fonds opricht om juridische bijstand te verlenen aan Nederlandse journalisten die vervolgd (dreigen te) worden in landen waar persvrijheid onder druk staat of zelfs niet bestaat.

Sjoerdsma: “De zaak Ebru Umar laat weer eens zien dat persvrijheid niet in alle landen vanzelfsprekend is. Nederland biedt vaak al goede consulaire bijstand. Waar we tot nog toe aan voorbij gaan zijn de kosten die een rechtszaak met zich meebrengt. Daar moeten we ook oog voor hebben.”

Kapot geprocedeerd

Sjoerdsma vervolgt: “Nederlandse journalisten kunnen nu financieel kapot geprocedeerd worden door autoritaire regimes. Persvrijheid is een groot goed en dat moeten we zo veel mogelijk beschermen. Daarom de oproep aan minister Koenders om ervoor te zorgen dat journalisten ook standaard financieel bijgestaan worden. Het kabinet moet daartoe een fonds in het leven roepen. De kosten daarvan zijn beperkt, maar de journalisten zijn er enorm mee geholpen.”

Ebru Umar

De zaak van Ebru Umar staat niet op zichzelf. Eerder werd journalist Rik Goverde Marokko uitgezet en journaliste Fréderike Geerdink werd vervolgd in Turkije vanwege verdenking van terroristische propaganda. Rena Netjes werd in Egypte bij verstek veroordeeld tot tien jaar cel voor het verspreiden van valse informatie en het bieden van een platform aan de verboden Moslimbroederschap. Sjoerdsma: “Nederlandse journalisten moeten ook in het buitenland gewoon hun werk kunnen doen. Dat doen zij soms onder moeilijke omstandigheden en met grote risico’s. Nederland moet er altijd alles aan doen om ervoor te zorgen dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Dat houdt in dat Nederland niet alleen consulaire bijstand biedt, maar ook financiële bijstand om juridische kosten te kunnen betalen.”

Foto: Yan Arief Purwanto