Blijf op de hoogte!

dinsdag 14 februari 2017

D66 presenteert 10-puntenplan gezonde lucht

Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dat de lucht in Nederland overal gezond wordt. Daarom wil D66 zo snel mogelijk een nieuw Nationaal Luchtplan voor Nederland waarin gezondheid centraal staat.

Rijk, provincies en gemeenten moeten samen optrekken om voor mensen overal in Nederland de lucht schoner te maken. Van Veldhoven: “Elke dag belanden meer dan 40 mensen in het ziekenhuis door luchtvervuiling. Op sommige plekken in Nederland is het wonen langs een drukke weg even ongezond als het meeroken van een half pakje sigaretten per dag. Om ervoor te zorgen dat mensen weer schone lucht kunnen inademen, heeft D66 een 10-punten actieplan opgesteld. Daar kan het nieuwe kabinet straks meteen mee aan de slag.” Vandaag presenteert D66 haar plan met 10 actiepunten om de luchtproblemen in Nederland aan te pakken.

Petitie Longfonds

Het Longfonds biedt vandaag een petitie aan in de Tweede Kamer waarin ze pleiten voor gezonde lucht. Michael Rutgers, directeur van het Longfonds: ”Het Longfonds wil dat niemand meer ziek wordt door de lucht die hij inademt. Bijna 400.000 mensen hebben op onze website gecheckt of de lucht die ze inademen gezond is. Niet alleen in drukke steden als Amsterdam, Rotterdam of Den Haag, maar ook in minder grote gemeenten als Nijmegen, Veenendaal en Den Bosch is de luchtkwaliteit niet op orde. Daarom pleiten we in Den Haag voor een Nationaal Luchtplan, waarin gezondheid centraal staat. Wij hopen dat D66 en de andere partijen die de motie in november hebben gesteund komen tot een snelle uitwerking en invoering van het Nationaal Luchtplan.”

Minister Schultz weigert goed beleid te maken

Het kan zijn dat de lucht zo ongezond is, dat een gemeente en haar inwoners ervoor kiezen om een milieuzone voor schone lucht in te stellen. Ondanks herhaalde verzoeken van D66 weigert Minister Schultz om in het kentekenregister op te nemen wat auto’s uitstoten. Daardoor kan een gemeente alleen op basis van het bouwjaar bepalen of een auto een milieuzone in mag. Van Veldhoven: “Omdat minister Schultz jarenlang heeft geweigerd goed beleid te maken, moesten mensen in een milieuzone soms hun net iets oudere, maar schonere auto verkopen. Dat is oneerlijk. Het is onwil van de minister, technisch is dat namelijk gewoon mogelijk. D66 wil dat de het kabinet mensen helpt om gezonde lucht in te kunnen ademen, in plaats van dat mensen worden tegengewerkt.”

Maak werk van schone lucht

Luchtvervuiling is voor iedereen ongezond. Dat geldt zeker voor de 1 miljoen mensen in Nederland die een longziekte hebben. Zij hebben hier elke dag last van. D66 doet in het actieplan onder andere voorstellen om de uitstoot van de lucht- en scheepvaart terug te dringen en elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. D66 wil dat er zo snel mogelijk werk wordt gemaakt van schone lucht.

Lees hier ons actieplan gezonde lucht