Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

woensdag 20 mei 2015

D66-Kamerlid Gerard Schouw verlaat deze zomer Tweede Kamer

Robert Strijk

Na 25 jaar actief te zijn geweest voor D66 en in het openbaar bestuur verlaat Kamerlid Gerard Schouw deze zomer de politiek. Hij wordt per 1 augustus 2015 algemeen directeur van Nefarma, de Nederlandse Vereniging voor Innovatieve Geneesmiddelen.

Schouw was de afgelopen twaalf jaar parlementariër, waarvan zeven jaar lid van de Eerste Kamer en de laatste vijf jaar van de Tweede Kamer. Ook was hij twee keer landelijk partijvoorzitter, raadslid en wethouder in Dordrecht. Schouw; “Na 25 jaar in het openbaar bestuur gewerkt te hebben, is het nu tijd voor het bedrijfsleven. D66 staat er goed voor, we hebben meer leden dan ooit en de peilingen zijn gunstig. Dit is dan ook een mooi moment om aan iets nieuws te beginnen. Maar dat ik de politiek ga missen is een zekerheid.”

Waardevol

Partijleider Alexander Pechtold; “D66 gaat met het vertrek van Gerard Schouw afscheid nemen van een zeer ervaren en veelzijdig politicus die van onschatbare waarde is voor D66. Zo speelde Gerard een grote rol in de groei en ontwikkeling van de partij nadat D66 in 2006 een dieptepunt bereikte. Samen werkten we aan de nieuwe koers en de professionalisering van D66. Het is begrijpelijk dat hij na zoveel jaren in de politiek het tijd vindt voor een nieuwe stap, dit keer buiten de politiek. Desondanks zie ik hem met pijn in het hart gaan. Namens D66 dank ik hem voor al zijn werk in de vele rollen die hij voor de partij vervuld heeft.“

Wetsvoorstellen

Schouw heeft de afgelopen vijf jaar een record aan initiatiefwetsvoorstellen ingediend die inmiddels bijna allemaal zijn aangenomen in de Tweede en Eerste Kamer. Het gaat in totaal om negen wetsvoorstellen zoals het wetsvoorstel dat een einde maakt aan de weigerambtenaar. Tot die tijd konden ambtenaren van de burgerlijke stand weigeren om een huwelijk tussen gelijk geslacht te sluiten. Ook zijn de wetsvoorstellen om het correctief en raadplegend referendum mogelijk te maken goedgekeurd. Hiermee is een belangrijke stap voor de democratie gezet. Verder regelde hij dat het verbod op godslastering uit de wet werd geschrapt. Een belangrijke wijziging in het regelement van orde zorgde ervoor dat het staatshoofd niet langer een rol heeft bij de kabinetsformatie. De formatie van een nieuw kabinet is hiermee democratischer en transparanter geworden. Politici kunnen zich niet meer verschuilen achter een ongekozen staatshoofd maar moeten zelf verantwoordelijkheid nemen voor de politieke keuzes tijdens de formatie.

Nu is het moment.

Word nu lid