Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 17 maart 2020

Coronamaatregelen voor zzp’ers

Als zzp’er of flexwerker kan de coronacrisis een grote klap betekenen. Zelfstandigen verdienen voldoende aandacht, want dit is geen normaal ondernemersrisico!

Veel zzp’ers worden hard getroffen door de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Zij hebben plotseling geen opdrachten meer.

Speciale uitkering voor zzp’ers

Dit is geen gewoon ondernemersrisico. Om zzp’ers tegemoet te komen wordt een speciale uitkering opgezet bij gemeenten, die binnen 4 weken moet worden toegekend (dat kan nu 13 weken duren) voor maximaal drie maanden. De uitkering gaat in ieder geval gelden in de periode van 1 maart tot 31 mei. Vanaf komende week kun je je bij de gemeente waarin je woont melden. Deze aanvulling op het inkomen zorgt ervoor dat niemand onder het sociaal minimum terecht komt. Hierbij wordt niet gekeken naar het inkomen van een partner of vermogen, waardoor een veel grotere groep dan eerder recht krijgt op deze uitkering.

Makkelijker lenen of krediet krijgen

Om ervoor te zorgen dat de kredietverlening aan bedrijven niet stilvalt zijn garantieregelingen voor het MKB verruimd en de voorwaarden versoepeld. Hier kunnen zelfstandigen ook gebruik van maken. Zo kunnen zij makkelijker krediet krijgen zodat zij sneller en simpeler bijvoorbeeld met een overbruggingskrediet de gevolgen van de coronacrisis het hoofd kunnen bieden. Voor zelfstandigen voor wie een reguliere lening geen optie is, kan er extra worden geleend bij de gemeente voor het bedrijfskapitaal. De rente op deze lening wordt verlaagd naar 2% en de voorwaarden voor terugbetaling versoepeld, er hoeft pas in 2021 worden afgelost.

Voorlopige belastingaanslag verlagen of uitstellen

Zzp’ers kunnen daarnaast ook gebruik maken van de mogelijkheid om hun voorlopige belastingaanslag te verlagen of om pas een stuk later en zonder boete belasting te betalen. Daardoor houden ze in deze lastige tijd meer geld in kas en is de kans groter dat zij deze crisis door komen.