Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

dinsdag 10 mei 2016

Brexit: wat gebeurt er met Nederlanders in Groot-Brittannië?

Kamerlid Kees Verhoeven wil van het kabinet weten wat er met de 40.000 Nederlanders in Groot-Brittannië gebeurt bij een eventuele Brexit. Verhoeven wil ook weten wat er met de 44.000 Britten gebeurt die op dit moment in Nederland verblijven.

“Wat voor invloed heeft dit op hun verblijfsstatus die gebaseerd is op EU wetgeving? Britten die vijftien jaar buiten Groot Brittannië maar in de Europese Unie wonen, mogen niet stemmen bij het referendum 23 juni. Terwijl dit referendum juist de rechten om vrij te reizen, wonen en werken in de EU waar zij dankbaar van gebruik maken, in gevaar brengt”, aldus Verhoeven.

Alternatieve deelname aan Europese interne markt

Verhoeven wil weten welke alternatieven het kabinet ziet voor een EU-lidmaatschap voor Groot Brittannië in het licht van de verblijfsrechten voor Nederlandse en Britse burgers in het geval van een Brexit. Verhoeven: “D66 houdt de Britten er liever in, maar alleen de lusten en niet de lasten zal niet gehonoreerd worden. Dat heeft gevolgen voor Britten in Nederland en Nederlanders in de VK.”

Bekijk hier de schriftelijke vragen die D66 heeft ingediend

Luister de uitzending van Stand.nl op Radio 1 met Kees Verhoeven terug.