Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 2 november 2018

Bied Asia Bibi veilige plek in Shelter City programma

De Pakistaanse christelijke vrouw Asia Bibi, die na acht jaar cel is vrijgesproken van godslastering, moet een tijdelijk veilig heenkomen worden aangeboden in een van de Nederlandse Shelter City steden. Daar pleiten D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma en CDA-Kamerlid Martijn van Helvert voor.

Sjoerdsma (D66): “Na acht jaar gevangenschap, gescheiden van haar kinderen en familie,  is Asia Bibi vrijgesproken van valse blasfemie beschuldigingen. Nu wordt zij ernstig bedreigd. Laat haar in Nederland veilig op adem komen. Zodat ze in alle rust kan uitzoeken waar ze haar leven samen met haar kinderen wil oppakken. Ze kan in Pakistan geen kant op.”

Van Helvert (CDA): “Vrijheid van geloof en religie is een universeel recht van de mens. Het CDA staat voor die vrijheid. Tegen wil en dank is Asia Bibi een voorvechtster geworden voor dit recht.”

Oproep

Beide Kamerleden roepen minister Blok op dit plan te ondersteunen en aan de Pakistaanse autoriteiten kenbaar te maken. In Pakistan zijn sinds haar vrijlating extremisten de straat opgegaan. Zij eisen dat Asia Bibi alsnog publiekelijk wordt opgehangen. Acht jaar geleden werd ze veroordeeld voor het beledigen van de profeet Mohammed, maar daar werd ze deze week voor vrijgesproken.

Shelter City

De 11 Nederlandse Shelter Cities bieden internationale mensenrechtenverdedigers tijdelijke opvang, training en veiligheid in Nederland. Voor een periode van drie tot zes maanden kan een mensenrechtenverdediger op basis van een noodvisum op adem komen in Nederland. Vaak gaat dit om  mensenrechtenverdedigers zoals journalisten, advocaten, kunstenaars en wetenschappers die mensenrechtenschendingen in hun thuisland bestrijden, maar voor dit werk vervolgd of ernstig bedreigd worden.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.

Nu is het moment.

Word nu lid