Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

dinsdag 20 november 2018

Meer begrijpelijke taal in de rechtspraak

D66 wil dat rechters in vonnissen veel meer begrijpelijke taal gebruiken, zodat zoveel mogelijk mensen de uitspraken van rechters begrijpen. De minister moet hierover op korte termijn in gesprek met de Raad voor Rechtspraak. Dat verzoek doet D66-Kamerlid Maarten Groothuizen bij de begrotingsbehandeling van Justitie en Veiligheid.

Groothuizen (D66): “Veel mensen begrijpen de juridische taal van rechters niet. Dat draagt niet bij aan het vertrouwen in de rechtspraak. Laten we zorgen dat zoveel mogelijk mensen uitspraken van rechters snappen. Een rechtszaak is al genoeg gedoe voor betrokkenen.”

Van complex jargon naar begrijpelijke taal

Het vertrouwen in rechters is hoog in Nederland: in 2017 gaf 72,9% van de Nederlanders aan veel vertrouwen te hebben in rechters. Alleen is dat vertrouwen onder mensen met een lagere opleiding duidelijk minder dan onder mensen met een hogere opleiding. Groothuizen vindt dat een verkeerde ontwikkeling en wil voorkomen dat die kloof groter wordt: “We moeten zorgen dat onze rechtspraak zo toegankelijk mogelijk is voor iedereen. Mensen die te maken hebben met een overhangende boom of een conflict met hun werkgever snappen niet waarom het bij de rechter allemaal zo ingewikkeld moet zijn.”

Kloof voorkomen

Groothuizen bepleit daarom dat de uitspraken van rechters worden gepubliceerd op B1-taalniveau. Dat staat voor eenvoudig Nederlands: veelvoorkomende woorden en actieve, korte zinnen. De overheid gebruikt B1-taalniveau ook als uitgangspunt voor haar webteksten.

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.