Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

donderdag 27 oktober 2016

Actieplan emancipatie: voorbij het hokjes-denken!

D66-Tweede Kamerlid Pia Dijkstra lanceert vandaag een actieplan voor emancipatie. Dijkstra: “Vorige week werd een homostel in Amsterdam midden op straat in elkaar geslagen en anti-homo flyers werden in brievenbussen gestopt. Er is dus nog heel veel werk te verzetten om de acceptatie van (seksuele) minderheden te bevorderen. Daarom sporen wij de minister vandaag aan om er nu echt werk van te maken: want iedereen in onze samenleving verdient het om geaccepteerd te worden zoals je bent. Ook als je niet precies in een “hokje” past.”

Zelfmoordcijfers LHBT-jongeren monitoren

De hoge zelfmoordcijfers onder LHBT-jongeren liegen er niet om. Deze jongeren plegen gemiddeld vier keer vaker zelfmoord dan heteroseksuele leeftijdsgenoten, voor D66 een onacceptabel cijfer. “De zelfmoordcijfers onder homo- en transgenderjongeren liggen veel hoger dan onder heterojongeren. Onderzoek toont aan dat er een direct verband is met ‘homopesten’. Daarom wil ik dat we dit gaan monitoren en dat we extra maatregelen ter preventie van suïcide onder LHBT-jongeren nemen. Op deze manier geven we deze jongeren een betere kans om zichzelf te kunnen zijn en gaan  we veel effectiever aan de slag met het voorkomen van zelfdoding onder deze groep.”

Kennis in onderwijs en zorg vergroten

Veel mensen die biologisch gezien niet voldoen aan de strikte tweedeling tussen man en vrouw hebben last van vooroordelen, stigma en discriminatie. Vaak voortkomend uit een gebrek aan kennis hierover. Dijkstra: “Teveel scholen geven geen invulling, of op zeer minimalistische wijze, aan diversiteitslessen en seksuele voorlichting. Ik wil dat dat wel gebeurt, zodat kinderen goed geïnformeerd zijn en zich vrij voelen om hun eigen weg te kiezen. Ook binnen de zorg kan er nog veel verbeteren op dit punt: of het nu gaat om medische begeleiding van transgender personen, mensen met een intersekse conditie of sensitiviteit binnen de welzijnszorg. Normdenken komt veel voor en beïnvloedt de keuzes en vrijheid van patiënten. Dat kan én moet anders!”

Lees hier het actieplan-emancipatie