De nieuwe D66-onderwijsvisie
In de nieuwe onderwijsvisie van D66 doen wij 44 voorstellen voor het beste onderwijs. Zo ziet het onderwijs eruit als we écht alle kinderen de beste kansen geven.
In het onderwijs wordt keihard gewerkt om onze kinderen ook in deze tijd van goed onderwijs te voorzien. Maar na een jaar is de rek eruit. Onderwijsbestuurders uit het land vragen, met het oog op het onderwijs en coronadebat van aanstaande maandag de politiek om ruimte en perspectief, nú en ná de corona crisis.
22.02.2021
Er zijn groeiende zorgen over kinderen die de belangrijke basis in groep 3 hebben overgeslagen; leren lezen, schrijven en rekenen. Dat taalachterstanden verder oplopen. Dat kinderen vanuit groep 8 niet op het juiste niveau doorstromen naar het middelbaar onderwijs. Dat ongelijke kansen van kwetsbare kinderen zich nog meer vergroten. Dat er sprake is van een verloren jaar voor deze generatie. De coronacrisis legt overduidelijk het verschil tussen kansrijk en kansarm bloot. Maar deze zaken speelden door de druk op het onderwijs al vele jaren.
Het mooiste vak dat er bestaat stond voor de coronacrisis al onder druk. Te grote klassen, te weinig leraren, te veel regels, te hoge werkdruk. Zaken die eraan bijdroegen dat kinderen jaar na jaar minder taal en rekenvaardig van de basisschool gingen. Dat is hoe we de crisis ingingen. Daar komt dit onvoorspelbare schooljaar bovenop.
De verwachtingen van onze kinderen zijn hooggespannen, ze moeten presteren, een havo-advies is de norm. Verschillende media spreken over te grote achterstanden door deze crisis. Over zwakke leerlingen. De media schrijven bij voorbaat deze generatie al af. Onze kinderen horen dag in dag uit dat ze achterlopen. Dat als de lockdown langer duurt de kloof onoverkomelijk is. Als ze al niet depressief en neerslachtig zijn, dan gebeurt dit zeker als ze alles lezen en beluisteren wat er nu wordt gezegd over en voorspeld voor hun generatie. Deze beweringen zijn volledig geredeneerd vanuit het rendementsdenken, de standaard. Het voldoen aan de norm.
Kinderen zijn in deze omstandigheden waar ze nu staan. Dat is het beginpunt. Ook onze kinderen vragen om perspectief; een positieve grondhouding. De vraag is nu wat er nodig is om kinderen zich verder te laten ontwikkelen, zodat ze het maximale uit hun eigen talenten halen. Waarbij elk kind zich ontwikkelt op zijn of haar eigen manier. Goed onderwijs vraagt tijd, aandacht en maatwerk of het nu wo, hbo, mbo, voortgezet of basisonderwijs betreft. Vóór en na deze crisis. Maak van deze crisis gebruik door vastgeroeste denkpatronen en processen te doorbreken.
Het wordt daarom tijd dat we nu de “ norm” loslaten van wat een kind moet behalen, gebaseerd op een gemiddelde. Dan kan een groep 9, mavo 5, havo 6 of vwo 7 al een mooie oplossing zijn. Zonder dat afrekening op een later moment plaatsvindt. Creëer deze ruimte voor hen die het nodig hebben, maar geef ook de ruimte aan de kinderen die wel kunnen doorstromen.
Geef daarom ruimte aan besturen en docenten en stap af van de beoordeling op hoeveel leerlingen in een keer de schoolloopbaan doorlopen. Stop onder meer met de beoordeling van scholen op slagingspercentages, diplomarendementen en percentages doublures. Hoe eerder we afstappen van deze kaders, hoe meer we de leerkrachten weer de verantwoordelijkheid geven waarvoor zij zijn opgeleid: tijd, aandacht en ruimte om maatwerk te leveren aan elk kind.
Deze tijd vraagt om politiek die opstaat voor het onderwijs. Het vraagt realistische en visionaire schoolleiders die zich niet laten dicteren door inspectie. Zodat alle leraren tijd en aandacht kunnen hebben voor elk kind,voor elke leerling, voor elke student. Kijk verder dan vandaag, bied perspectief en gebruik de crisis om ruimte te bieden aan de nu noodzakelijke innovaties binnen het onderwijs. Dan kunnen we ná de crisis deze verder uitbouwen, zodat het vak en het onderwijs weer draaien om waar ze voor zijn; vanuit vertrouwen ontwikkeling en kansen bieden aan onze kinderen.
Weg met hetzelfde hoepeltje waar iedereen doorheen moet springen! Geef ruimte aan ontwikkeling. Dat creëert gelijke kansen tijdens én na corona!
Kiki Hagen, juf, wethouder Onderwijs gemeente De Ronde Venen/ Kandidaat Tweede Kamer
Ingrid Timmer, voormalig docent en opleidingsmanager vo en mbo, wethouder Onderwijs gemeente Brummen
Donja Hoevers, leerkracht Zeister Vrije school, fractievoorzitter gemeente De Bilt
Bob Duindam, wethouder Onderwijs gemeente Oudewater
Hans Boerkamp, wethouder Onderwijs gemeente Rhenen
Saloua Chaara, gemeenteraadslid D66 Amstelveen
Annette Wolthers, Wethouder Onderwijs, gemeente Hilversum
Geert-Jan Hendriks, wethouder Onderwijs gemeente Gooise Meren,
Johan Magre,docent vo, raadslid Leeuwarden
Marieke Vellinga, voormalig docent vo , fractievoorzitter Sudwest- Fryslan/kandidaat Tweede Kamer
Robert Martens, wethouder Onderwijs Leudal
Janita Hanekamp – Janssen, docent en leerlingbegeleider vo, raadslid Overbetuwe
Pepijn Vemer, wethouder Onderwijs Tynaarlo/kandidaat Tweede Kamer
Ton Zuidema docent vo, raadslid gemeente Tiel
Zülfikar Güler, docent vo, commissielid Schiedam
Jeroen Klaasse, voormalige docent en opleidingsmanager hbo, wethouder Onderwijs, gemeente Diemen
Tim Huisman, docent vo, fractievoorzitter Steenbergen
Marlou Jenneskens, fractievoorzitter Provinciale Staten, Limburg
Wouter Schagen, docent vo , buitengewoon raadslid Amersfoort
Marjolein Perdok, raadslid Amersfoort
Rita Boer Rookhuiszen , raadslid West Betuwe
Thierry van Vugt, wethouder Onderwijs Gouda
Alexandra Otto, docent/hoofd bedrijfsvoering vo, raadslid gemeente Bergen NH
Nicole Olvers, docent mbo
Pieter Siroen, docent mbo, burgercommissielid Meierijstad
Leon Dekkers, fractievoorzitter Lingewaard
Carmen Rietdijk, raadslid Utrechtse Heuvelrug
Karin Oyevaar, fractievoorzitter Utrechtse Heuvelrug
Freddy van Dijken, docent hbo, fractievoorzitter Montferland
Margarita Jeliazkova, raadslid Enschede
Ilona Dulfer, bestuurder mbo
Hugo Prakke, wethouder Onderwijs Baarn
Mirjam Bakker, wethouder Onderwijs Súdwest-Fryslân
Tom Verhoeve, fractievoorzitter Nieuwegein
Ruth Mijnen, wethouder Onderwijs gemeente Montferland
Elene Walgenbach , raadslid Rotterdam
Veerl van Doorn, commissielid ‘s -Hertogenbosch
Merijn van As, raadslid Brummen
Bart Lauwen, raadslid Breda
Elke Meyers, fractievoorzitter Zaltbommel
Rixt de Jong, raadslid Heerenveen
Ojanne de Vries Chang, controller onderwijs, kandidaat Tweede Kamer
Beppie Smit, directeur basisschool, raadslid Tilburg
Jan Jenneskens, wethouder Onderwijs gemeente Venray
Jesse de Jong – Paalvast, fractievoorzitter Maassluis
Merijn van As, raadslid Brummen
Saskia Harks, raadslid Waalre
Marcelle Hendrickx, wethouder Onderwijs Tilburg
Thijs Kuipers, Wethouder Onderwijs, Horst aan de Maas
Marieke Schouten, fractievoorzitter Dongen
Ton Zuidema M.Ed, fractievoorzitter Tiel
Nanda de Bruin, opleidingsmanager mbo, fractie assistent Wijdemeren
Marusjka Lestrade-Brouwer, wethouder Onderwijs gemeente Boxtel
Jeroen Slikker, raadslid Apeldoorn
Benjamin Hofland, fractievoorzitter Westland
John van Brakel, raadslid De Bilt
Michiel van Weele, raadslid De Bilt
Hanneke de Zwart, raadslid De Bilt
Miriam Krol, onderwijskundige mbo
Fractie D66 Lansingerland
Sander Bosma D66 Fractie Hillegom
Anja Grim Raadslid Heerhugowaard
Koen van der Krieken Raadslid Tilburg
Susan van Ommen, raadslid Arnhem
Diederik Wismans, teamleider mbo
Mattijs Loor, Raadslid gemeente Arnhem
Rolf Schinkel, fractievoorzitter gemeente Brummen
Tom Rustebiel, fractievoorzitter gemeenten Groningen
Jim Lo-A-Njoe, raadslid gemeente Groningen