Lof voor het convenant rond veilig sporten

Op 3 juni vond het jaarlijkse sportgala plaats, waarbij uit genomineerde veelbelovende topsporters/ sportclubs de winnaar(s) bekend werden gemaakt. Waardering was er ook voor Marvilde, Rood-Wit, RKVVO en UNA. Die in 2021 gezamenlijk een convenant hadden afgesloten over een veilige sportomgeving, in samenspraak met justitie en gemeente. Tevens werd de kleinere verenigingen gevraagd, om zich hierbij aan te sluiten, ten einde veilig sporten te kunnen waarborgen. Ook werd er aangeboden om met de kleinere verenigingen in overleg te gaan over het gebruik van de vertrouwenspersonen, die de 4 grote clubs hebben aangesteld.

Beeld: Gemeente Veldhoven

Dat sporten goed is voor de gezondheid is inmiddels algemeen bekend. Beweging heeft niet alleen een positief effect op de lichamelijke gezondheid, maar ook op het geestelijk welbevinden. Tijdens bewegen komen endorfines en serotonine vrij, waardoor een subjectief geluksgevoel ontstaat, zonder drugsgebruik. Daarnaast heeft sporten ook een positief effect op de sociale ontwikkeling: samen sporten leidt op persoonlijk vlak mogelijk tot verbetering van incasseringsvermogen en meer algemeen mogelijk  tot wederzijds begrip en respect, hetgeen in deze toenemend hectische multiculturele samenleving wellicht een positief effect heeft op toenemende vergroving en agressie, ook binnen het sportgebeuren.

Bovenstaand initiatief van de vier grote voetbalclubs kan dan ook leiden tot een betere gezondheid voor de deelnemers, maar ook tot een gezondere, plezierigere leefomgeving. Derhalve dient sporten gefaciliteerd te worden voor alle leden van de maatschappij, ook voor de minder bedeelden onder ons, of dat nu op fysiek gebied is of op andere wijze. Ook dat draagt bij aan beter samenleven in Veldhoven.