Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Gelijker speelveld voor werknemers en zelfstandigen

In Nederland zijn er 1,5 miljoen zelfstandigen, waaronder een miljoen zzp’ers. Voor zzp’ers gelden heel andere regels dan voor werknemers, terwijl werkgevers regelmatig bij hetzelfde werk kiezen tussen het inhuren van een zzp’er of het aannemen van een werknemer. Deze regels hebben betrekking op belastingaftrek, verzekeringen, pensioenbesparingen, maar ook werkgeverslasten. Het resultaat is dat werknemers in veel gevallen veel duurder zijn dan zzp’ers.

D66 wil dat de keuze om zelfstandig ondernemer te worden, of de keuze om een zzp’er of werknemer in te huren, minder gedreven wordt door regelgeving en fiscale behandeling. Ook de keuze voor de oprichting van een BV mag niet alleen fiscaal gedreven zijn. We willen dat er ook fiscaal een gelijk speelveld is voor alle ondernemers. Dit doen we zonder dat zzp’ers erop achteruit gaan.

Wij maken het aantrekkelijker voor mensen om werknemer te zijn door, analoog aan de zelfstandigenaftrek, een werknemersaftrek te introduceren. Daarmee wordt het verschil tussen werknemers en zelfstandigen kleiner zonder dat de zelfstandigen er op achteruit gaan. Doordat werken meer gaat lonen is het goed voor de werkgelegenheid.

Laatst gewijzigd op 3 mei 2017