Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Leraren: Naar een aantrekkelijk beroep

Obstakels van nu

De huidige problemen rond het leraarschap behoeven bijna geen nadere toelichting: onderbetaald, onderbemand en overwerkt zijn de treurige sleutelwoorden. Leraren zijn de belangrijkste factor voor goed onderwijs, bij een tekort ontstaat er een bedreiging voor de onderwijskwaliteit. De salariskloof tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs kan niemand goed verklaren. Een eerlijke beloning is belangrijk voor de aantrekkelijkheid van het beroep. Leraren hebben weinig tijd om lessen voor te bereiden, maatwerk te bieden en te werken aan het vak. Internationaal vergeleken geeft Nederlands onderwijs veel uren les. Ook dit maakt het vak onaantrekkelijk.

Naar een aantrekkelijk beroep

Waar denken we aan? De salariskloof helemaal dichten, zeker. Daarnaast dient de lestaak van de leraar teruggebracht te worden zodat er tijd komt voor de ontwikkeling van het onderwijs. Het maakt het leraarschap tot de volwassen, professionele en vooral mooiste baan die er is. Daarnaast is het een impuls voor de kwaliteit van het onderwijs.

Ook de vorming van een professionele beroepsgroep maakt het beroep van de leraar aantrekkelijker. Zij kunnen eigenaarschap krijgen over de lerarenopleiding waardoor die beter aansluit op de beroepspraktijk.

Jouw idee toevoegen?

We nodigen iedere leraar, schoolleider, conciërge of geïnteresseerde uit om mee te denken. Wat kan er beter én wat moet er beter in het onderwijs? Dat kunnen kleine en eenvoudige ideeën zijn, maar het mag ook een grootse en meeslepende gedachte over hoe het radicaal anders zou moeten. Wij willen het graag horen! Stuur ons een mailtje!

In de toekomst mee blijven denken?

Ontvang regelmatig een mailtje van D66. We vragen je over jouw ideeën over onderwijs en allerlei andere onderwerpen. En we houden je op de hoogte van onze plannen voor de toekomst. Schrijf je gratis en vrijblijvend in.

Laatst gewijzigd op 4 maart 2020