Pia Dijkstra strijdt al tien jaar voor een waardig levenseinde

Tijdens een bijeenkomst van het Els Borst Netwerk. Foto: Jeroen Mooijman Beeld: Pia Dijkstra

De donorwet, voltooid leven, een einde aan de weigerambtenaar. Wie aan medische ethiek en vrijheid denkt, denkt aan Pia Dijkstra. Een politicus van de lange adem, na jaren werk ging deze zomer haar donorwet in. Bovendien diende ze deze zomer haar wetsvoorstel voor een vrijwillig levenseinde in. Dagblad Trouw interviewde Pia Dijkstra over deze ‘gewaagde plannen’.

Te veel mensen wachten op een donororgaan. Voor sommigen komt een orgaan daarom te laat. Tegelijkertijd registreren mensen niet of ze orgaandonor willen worden. Daar is nu verandering in gekomen. Binnenkort wordt er aangegeven dat je ‘geen bezwaar’ hebt om donor te worden wanneer je je niet registreert. Hierdoor komt deze zware keuze niet bij de nabestaanden te liggen. Zo laten we iedereen vrij om een keuze te maken over het worden van een donor, maar laten we mensen die zitten te wachten op donororganen niet in de steek.

Ouderen die tot de conclusie komen dat hun leven voltooid is, moeten vrij zijn om te bepalen hoe en wanneer ze willen sterven. D66 vindt dat het verstrekken van een laatstewilpil onder strikte voorwaarden van zorgvuldigheid en toetsbaarheid in die situatie mogelijk moet worden. Want naast waardig ouder worden, is er waardig sterven.