Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Aanbod voor politici

De Academie biedt ook verschillende opleidingen aan voor politici van D66. Het aanbod voor politici is gericht op het ontwikkelen van vaardigheden en het vergroten van de kennis. Daarnaast heeft de Academie ook aanbod voor leden met politieke ambitie.

Zelfselectiescans voor potentiële raadsleden, wethouders en Statenleden

Om leden te helpen met de afweging om zich wel of niet te kandideren voor een politieke functie heeft D66 online scans ontwikkeld. Met dit zelfreflectie-instrument kunnen leden hun persoonlijke profiel vergelijken met dat van een D66 politicus. Daarnaast geeft de scan een beeld van de persoonlijke ontwikkeldoelen.

De online scan is beschikbaar voor de rol van raadslid, Statenlid en wethouder. D66 heeft de scans samen met psychologisch adviesbureau LTP ontwikkeld. De scans bestaan uit een aantal testen en vragen over competenties, persoonlijke eigenschappen en werkstijlen, die zijn gebaseerd op de D66-competentieprofielen. Wil je een scan doen ga dan naar mijnD66.nl. Voor vragen kan je mailen naar opleidingen@d66.nl.

Summerschool

Tijdens de jaarlijkse Politieke Tweedaagse organiseert D66 de Summerschool met daarin modules voor politici en bestuurders. In deze Summerschool biedt zij trainingen en workshops aan op het gebied politieke vaardigheden en inhoudelijke onderwerpen. Bij het aanbod word elke editie rekening gehouden met de politieke cyclus. Zo worden er bijvoorbeeld in de aanloop naar gemeenteraadsverkiezingen voor raadsleden modules aangeboden ter voorbereiding op de campagne. Als lid van de Bestuurdersvereniging ontvangt u automatisch een uitnodiging voor de tweedaagse en de Summerschool.

Leergang politieke vaardigheden

Het programma voor lokale en regionale politici die hun vaardigheden willen ontwikkelen en zich inhoudelijk willen verdiepen. De leergang bestaat uit een reeks van vier bijeenkomsten van een dag. Het programma bevat vaardigheidstrainingen en verdiepende kennis- en ontwikkelgerichte sessies. Hierbij ligt de nadruk op het opereren in de politieke setting. In het programma staat zowel het lerend effect van het individu als de deelnemersgroep centraal en zijn er verschillende reflectiemomenten ingebouwd. Daarnaast biedt de leergang een mooie kans om het regionale D66-netwerk uit te breiden.

Meer weten?

Voor vragen kunt u terecht bij opleidingen@d66.nl.

Laatst gewijzigd op 27 juni 2019