Blijf op de hoogte

woensdag 27 november 2019

Pak het concurrentiebeding aan

Duizenden mensen hebben een concurrentiebeding in hun contract. Hiermee kan je niet zomaar overstappen naar ander werk. D66 Kamerlid Steven van Weyenberg: “De wildgroei van concurrentiebedingen moet stoppen. Het is zeker bij flexcontracten een belemmering voor je kansen op het carrière-pad. Daarom willen wij concurrentiebedingen alleen bij vaste contracten. Daarbij moet er een vergoeding tegenover staan, zoals in andere landen.”

Te veel en onnodig

Concurrentiebedingen belemmeren werknemers in hun keuze om een nieuwe stap te zetten bij een andere werkgever of om voor zichzelf te beginnen. D66 en PvdA vinden dat het concurrentiebeding te veel en onnodig wordt ingezet. Zij pleiten ervoor om het concurrentiebeding aan te pakken, zodat werknemers de vrijheid krijgen om zelf keuzes te maken waar zij gaan werken.

Vaste contracten

D66 en PvdA willen dat het concurrentiebeding bij tijdelijke contracten wordt verboden. Voor contracten voor onbepaalde tijd is een concurrentiebeding alleen mogelijk is als er een minimale vergoeding tegenover staat en er duidelijke en redelijke voorwaarden aan worden gesteld.

Werk, inkomen & financiën

D66 wil bouwen aan het nieuwe verdienmodel van Nederland. Aan verduurzaming van onze economie, aan een eerlijke en open arbeidsmarkt en aan een dienstbare financiële sector. Aan een land dat onderneemt en bloeit en na stilstand weer vooruit gaat.

Nieuwe welvaart vraagt om groei van onze economie. Dat is de beste manier om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Groei zorgt voor nieuwe banen. Groei zorgt voor innovatie en vernieuwing. En duurzame groei is de sleutel naar een welvarende toekomst. Allereerst moet de overheid zijn financiën op orde brengen, tegelijkertijd kan zij ruimte maken en gericht investeren. D66 heeft een groeiagenda om deze kansen te pakken.