Blijf op de hoogte

zaterdag 20 oktober 2018

Noodwet voor Nederlanders in VK

D66 wil een noodwet voor Nederlanders die nu in het Verenigd Koninkrijk (VK) wonen. D66-Kamerlid Kees Verhoeven roept het kabinet op om net als Duitsland met een noodwet voor dubbele nationaliteit te komen. Daarmee kunnen Nederlanders in het VK de Britse nationaliteit aannemen, zonder de Nederlandse te verliezen. De chaos rondom de Brexit vraagt volgens de coalitiepartij om deze unieke maatregel.

Verhoeven: “Niemand weet hoe de Brexit onderhandelingen gaan aflopen maar een no-deal scenario wordt steeds onvermijdelijker. Dan staat het leven van Nederlanders in het VK op losse schroeven. Dat mogen we niet laten gebeuren. Laat hen niet de dupe worden van de chaos rondom de Brexit.”

Grote onzekerheden

Het slechtste Brexit-scenario heeft voor de duizenden Nederlanders in het VK een heleboel onzekerheden tot gevolg. Zij moeten of een verblijfsvergunning aanvragen of op den duur kiezen de Britse nationaliteit aan te nemen, maar dan verliezen ze met de huidige regels hun Nederlandse nationaliteit. Verhoeven: “Beide opties geven grote onzekerheden voor onze landgenoten. Kan je nog een lange periode zorgen voor je ouders in Nederland? En mag je daarna nog terug naar het VK met een verblijfsvergunning? En als je de Britse nationaliteit aanneemt, wat betekent dat voor je kinderen, kunnen zij nog in Nederland studeren of gaat ze dat veel meer geld kosten?”

Nederlandse én Britse nationaliteit

De Nederlandse én Britse nationaliteit aannemen is op dit moment niet mogelijk, tenzij je getrouwd bent met een Brit. Singles, weduwen of geliefden die niet getrouwd zijn verliezen als ze de Britse nationaliteit aannemen de Nederlandse nationaliteit. Je mag dus niet zomaar weer in Nederland wonen of werken. Met de noodwet waar D66 toe oproept, moet die dubbele nationaliteit wél worden toegestaan voor de 100.000 Nederlanders in het VK. Verhoeven: “Dit gaat niet over handel of over havens maar over opgebouwde rechten, over het leven van mensen. De onzekerheden zijn te groot en de uitkomst is niet te voorspellen. Dat vraagt om deze unieke maatregel.”

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.

Nu is het moment.

Word nu lid