Het Nijmeegse OV krijgt een make-over

Hoe vrij ben je als je niet zelfstandig je eigen wijk uit kan reizen? Goed, talrijk en betaalbaar OV is cruciaal om te zorgen dat voor iedereen reizen door, in en uit Nijmegen mogelijk blijft. Dat vraagt om een make-over.

Nieuwe verkeersknooppunten op maximaal vijf minuten fietsen

Er komen nieuwe verkeersknooppunten buiten de treinstations waarin bus, fiets, deelvervoer en parkeren samenkomen. Deze verkeersknooppunten komen bij winkelcentra, voorzieningencentra en bij grote werkgelegenheidslocaties en vormen de nieuwe spinnen in het web van het Nijmeegse openbaar vervoer.

Daarbij zorgen we in ieder geval dat:

  • je vanuit elke wijk binnen vijf minuten fietsen bij een verkeersknooppunt kunt zijn.
  • tussen elk van deze knooppunten gaan snelbussen rijden.
  • je vanuit elk verkeersknooppunt  binnen een kwartier in de binnenstad kan zijn. 

Ons OV wordt schoon

Ons OV moet schoon zijn. Dat is beter voor het klimaat en zo houden we de lucht in onze stad schoon. Daarom prioriteren we schone brandstof bij toekomstige aanbestedingstrajecten voor openbaar vervoer.

Makkelijk van de fiets over op de trein

Om het OV een volwaardig alternatief te maken voor de auto moet de overstap van de fiets naar OV véél makkelijker worden. Daarom wil D66 dat op station Dukenburg en station Goffert de fietsenstalling wordt uitgebreid, dat bij elke bushalte een fietsenrek komt en dat op alle stations in Nijmegen OV-fietsen beschikbaar zijn.

Nijmegen als belangrijk knooppunt in het treinnetwerk

Voor het stimuleren van een duurzaam en schoon woon-werk verkeer is een goede treinverbinding met de rest van Nederland cruciaal.

D66 Nijmegen ziet de volgende verbetermogelijkheden en ambities om met regionale partners verder op te pakken:

  • De intercity richting Den Bosch moet vaker rijden, zes keer per uur een directe verbinding naar Eindhoven (airport) en Breda. Om dat mogelijk te maken wil D66 dat de gemeente zich inzet voor de verdubbeling van de spoorbrug bij Ravenstein.
  • Er moet een intercity gaan rijden naar Venlo, Roermond en Maastricht, met een betere overstap naar Düsseldorf, het Roergebied en Keulen. Om dat mogelijk te maken dient de Maaslijn geëlektrificeerd te worden.
  • De bereikbaarheid van de Randstad moet beter, zowel via Den Bosch als Arnhem.
  • We geloven in Arnhem als belangrijk knooppunt voor Europees treinverkeer.