Léonie Janssen

Beeld: D66 Nijmegen

Léonie is de hoogste nieuwkomer op onze lijst. Als docent aan de lerarenopleiding op de HAN wil Léonie zich inzetten voor het beste onderwijs. Als oud-voorzitter van de Jonge Democraten heeft ze daarnaast extra aandacht voor de belangen van toekomstige generaties Nijmegenaren.

• 28 jaar
  • Nijmegen
  • Zij/haar

Op 11-jarige leeftijd wordt voor de meeste van ons een van de belangrijkste beslissingen van ons leven voor ons genomen: het schooladvies. Ik herinner me nog goed dat een van mijn docenten van de lerarenopleiding zei: “ons schoolsysteem is een ramp voor sommige kinderen.” Op de vraag waarom dit dan niet werd veranderd kreeg ik een kort antwoord: geld en politiek. Dit antwoord heeft weken door mijn hoofd gespookt. Ik kon het namelijk niet verkroppen dat we kansenongelijkheid simpelweg maar moeten accepteren vanwege problemen met geld en politiek. Uiteindelijk was dit voor mij de aanleiding om politiek actief te worden bij dé partij die een duidelijke visie heeft op dit probleem: D66.

Het beste onderwijs

Onderwijs is dé kansenmotor. Maar die motor hapert. Reden voor Léonie om afgelopen kerst op radio 1 te stellen dat 2022 hét jaar van gelijke kansen moet worden. Als docent aan de lerarenopleiding weet Léonie als geen andere waar de problemen zitten en wat er nodig is om ze op te lossen. Dat betekent om te beginnen het invoeren van brede en verlengde brugklassen, investeren in een rijke schooldag en docenten in kwetsbare wijken meer salaris betalen. Met D66 wil ze in Nijmegen bouwen aan onderwijs dat voor ieder kind de beste kansen biedt.

Een jaar lang voorzitter van de Jonge Democraten

Vorig jaar was Léonie voorzitter van de Jonge Democraten. Namens de jongerenvleugel van D66 verscheen ze regelmatig in de landelijke media. Zo was ze kritisch op het gebrek aan actie van het kabinet rondom de vluchtelingencrisis in Moria en vroeg ze herhaaldelijk aandacht voor de mentale gezondheid van studenten en jongeren tijdens de coronacrisis.