Eerste stap gezet om artikel 1 Grondwet uit te breiden met seksuele gerichtheid en handicap

De Tweede Kamer stemde vandaag in met de eerste stap voor een Grondwetswijziging, op initiatief van D66, GroenLinks en de PvdA. Artikel 1 van de Grondwet, dat discriminatie verbiedt op basis van bijvoorbeeld levensovertuiging of geslacht, wordt met dit voorstel expliciet uitgebreid met seksuele gerichtheid en handicaps.

Belangrijk om te doen

Tweede Kamerlid Vera Bergkamp: ‘D66 vindt het belangrijk dat Artikel 1 wordt uitgebreid met seksuele gerichtheid en handicaps, omdat het nog beter vastlegt dat discriminatie nooit mag. De Grondwet wijzig je niet zomaar, maar juist daarom is het belangrijk om het te doen. Vrij zijn van discriminatie is zo’n mensenrecht, dat moeten we ook in onze eigen Grondwet goed vastleggen.’

Discriminatie uitbannen

Bergkamp vervolgt: ‘Ik hoor van veel mensen met een beperking en LHBTI’s dat zij zich hiermee enorm gesteund voelen. We hebben nog een wereld te winnen als we discriminatie willen uitbannen, dat hebben we bijvoorbeeld met de hernieuwde opkomst van Black Lives Matter de afgelopen weken wel gezien. Met dit wetsvoorstel laten we zien dat er geen misverstand over kan bestaan, ook discriminatie op grond van handicap en seksuele gerichtheid is niet geoorloofd’.

“Ik hoor van veel mensen met een beperking en LHBTI’s dat zij zich hiermee enorm gesteund voelen.”

Vera Bergkamp, Tweede Kamerlid voor D66, woordvoerder emancipatie & initiatiefnemer van het wetsvoorstel

Grondwet wijzigen duurt lang

Een Grondwetswijziging duurt langer dan het wijzigen van een gewone wet. De Eerste Kamer moet nog stemmen over het wetsvoorstel, daarna moeten na nieuwe verkiezingen zowel de Tweede als Eerste Kamer nog een keer stemmen over het voorstel, de zogeheten tweede lezing. Om de Grondwetswijziging definitief te maken moeten beide Kamers in de tweede lezing met minstens tweederde meerderheid voor het wetsvoorstel stemmen.