D66-leden maken verkiezingsprogramma groener dan ooit

De vervuiler betaalt. Meer aandacht voor de natuur om ons heen. En op een schone manier van A naar B reizen. Dat voegden D66-leden toe aan het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen 2021. Zij maakten het programma nóg groener.

Ons doel is om de opwarming van de aarde onder de anderhalve graad te houden, zoals we hebben afgesproken in het klimaatakkoord. De vervuilende industrie gaat meer betalen. En we stimuleren vergroening: we ondersteunen bedrijven die investeren in technieken die uitstoot verminderen.
 
Het liefst zouden we zien dat er een ambitieuze Europese CO2-heffing komt. Maar zo ver is het nog niet. En daar gaan we niet op zitten wachten. We scherpen de nationale CO2-heffing aan. En we voeren een extra heffing in voor de industrie.

We versterken de natuur rondom de Markerwadden. Daarmee wordt ook de kwaliteit van het water van het Markermeer beter, want die is nu helaas slecht. Het uitbreiden van de Markerwadden biedt ook kansen om nieuwe natuurinclusieve woningen te bouwen.

Schoon reizen moet makkelijk en goedkoop zijn. Liever dus dat je de trein pakt, in plaats van de auto. Daarom verbeteren we bestaande lijnen, leggen we nieuwe lijnen aan en vernieuwen we stations.
 
De Lelylijn en Breda-Utrecht
Noord-Nederland is nu nog lastig te bereiken.  Daarom zal D66 zich inzetten voor het bouwen van de Lelylijn tussen Lelystad en Groningen. En we bouwen van een spoorlijn tussen Breda en Utrecht.
 
Uitgebreider nachtnet voor Groningen, Almere en Lelystad
Ook ‘s nachts moet je makkelijk met het OV kunnen reizen. We breiden daarom het nachtnet uit. Daarbij kijken we als eerst naar steden als Almere en Lelystad, waar veel mensen wonen die in Amsterdam werken. Maar we kijken ook naar steden buiten de randstad, zoals bijvoorbeeld Groningen.
 
Snel de grens over
We kijken ook over de grens, bijvoorbeeld naar Duitsland. Met een snellere verbinding tussen Groningen, Emmen, Twente en Neuenhaus ben je zo de grens over. 
 
Ruimte voor je fiets
Het is goed voor jezelf én het klimaat als je de fiets pakt in plaats van de auto. Maar het is vervelend als je vervolgens je fiets nergens kwijt kan. Daarom krijgen fietsenstallingen prioriteit, boven parkeerplaatsen voor auto’s.