Nieuw leiderschap: klimaat

Sigrid Kaag: “We gaan de klimaatcrisis stevig aanpakken.”

Sigrid Kaag

Alle kinderen leren van hun ouders dat je de plekken waar je komt tenminste zo schoon achterlaat als je ze hebt aangetroffen. Als we die les hadden toegepast op ons land en de aarde hadden we nu niet voor de opgave van de klimaatcrisis gestaan.

We hebben de zorg voor de plek die we bewonen te lang laten versloffen. Onze leefomgeving staat onder druk van een wereldeconomie op zoek naar de laagste prijs. Dat moet anders.

Wat we nodig hebben is moed. Moed om echt te kiezen voor het klimaat, voor onze economie en voor onze toekomst. Laten we afrekenen met de politiek zonder toekomst. Geen politiek die teert op angst en mensen geen perspectief biedt. Hier moet een einde aan komen. Want er staat bij deze verkiezingen te veel op het spel. De klimaatcrisis wacht niet langer. Het is tijd voor actie. En wij geloven dat dat kan.

“We gaan de klimaatcrisis zo stevig aanpakken dat we eraan gaan verdienen.”

— Sigrid Kaag

Ons ideaal

We gaan de klimaatcrisis zo stevig aanpakken dat we eraan gaan verdienen. Alleen met een nieuwe economie zullen we floreren in een tijd van technologische en industriële revolutie. Alleen met een kenniseconomie zullen we voorop lopen.

Voor uitstel is geen tijd meer. Voor weifelende politici die weglopen als het erop aankomt hebben we de luxe niet meer. De coronacrisis kan een keerpunt zijn. We hebben de techniek. We hebben de overtuiging en de mensen. We hebben de kans om onze manier van leven drastisch te verbeteren. En we weten wat we op ons best kunnen bereiken.

De vliegtuigen van Fokker domineerden met veel lawaai en uitstoot het luchtruim. Nou, dan kunnen de Flying-V’s uit Delft stiller en schoner het stokje overnemen. DAF en Spyker konden Nederland veroveren. Nou, dan kunnen de schone auto’s van Lightyear en Luca uit Brabant dat ook.

We hebben de deltawerken gebouwd. Dan kunnen we toch ook de waterstoffabriek van Europa worden? Onze molens waren de motor van een nieuw land. Dan kunnen onze windmolens de motor worden van een nieuwe wereld! Lees al onze plannen hier:

Echte oplossingen

1. Investeren in schone energie.
  2. We investeren in waarden gedreven en groen ondernemerschap.
  3. Hogere klimaatdoelen.
  4. Sneller en schoner van A naar B. Veel meer OV.
  5. Van vliegen naar treinen.

Dit zijn onze plannen voor Nederland