Vera Bergkamp

Vera in 66 seconden

Vera Bergkamp - Foto: Martijn Beekman – D66 - Beeld: Martijn Beekman

Vera Bergkamp (1971) is sinds september 2012 lid van de Tweede Kamer voor D66. Ze woont in Amsterdam. Sinds april 2021 is Vera Bergkamp Voorzitter van de Tweede Kamer.

In 2012 werd Vera Kamerlid voor D66 en heeft zij met vrijwel alle aspecten van het Kamerwerk ervaring opgedaan. Sinds 2021 is ze voorzitter van de Tweede Kamer. Vanuit deze nieuwe rol kijkt ze ernaar uit om bij te dragen aan de grote politieke opgaven die voor ons liggen. Een voorzitter van iedereen en voor iedereen.

Neem contact op

“Ik wil en zal een Voorzitter zijn van iedereen en voor iedereen. Onafhankelijk en onpartijdig. Al mijn 149 collega’s zijn me even lief.”

Vera Bergkamp, voorzitter van de Tweede Kamer

Over Vera

Vera is opgegroeid in Amsterdam en studeerde bestuurskunde en politicologie. Voor ze de Kamer inging, was ze werkzaam als directeur bij de Sociale Verzekeringsbank. En als voorzitter van de LHBTI-rechtenorganisatie COC heeft ze onder andere gepleit voor betere voorlichting over seksualiteit in het onderwijs. Voordat ze Kamerlid werd had zij al een stevige voet tussen de deur in politiek Den Haag.

Dit leidde er dan ook toe dat zij in 2012 met voorkeursstemmen rechtstreeks in de Tweede Kamer werd gekozen. Vera schreef een initiatiefwet om artikel 1 van de Grondwet uit te breiden, zodat discriminatie wegens seksuele gerichtheid en handicap expliciet wordt toegevoegd aan de wet. Ze maakte zich in de Tweede Kamer sterk voor legalisering van softdrugs, de regulering van de wietteelt, modernisering van familierecht en de invoering van het vrouwenquotum voor het bedrijfsleven.

“Emancipatie is een werkwoord.”

Vera Bergkamp

Sigrid Kaag en Vera Bergkamp - Sigrid Kaag feliciteert Vera Bergkamp na haar verkiezing tot Voorzitter van de Tweede Kamer. - Beeld: Tweede Kamer