Sjoerd Sjoerdsma

Tweede Kamerlid

Sjoerd Sjoerdsma – Foto: Jeroen Mooijman

Sjoerd Sjoerdsma (1981) is sinds september 2012 lid van de Tweede Kamer voor D66. Hij woont in Den Haag.

“Ons buitenland beleid is heel hard aan een herijking toe. De Nederlandse waarden moeten centraal staan en we moeten hoge eisen stellen aan mensenrechten. Vrijheid en het internationaal recht moeten we centraal stellen in alles wat we doen, want dat is op de lange termijn ook goed voor onze eigen belangen. Dat is altijd zo geweest. Voor D66 zijn deals en samenwerken met dictators en verkeerde regimes dan ook geen optie. Als voormalig crisisdiplomaat heb ik gezien hoe belangrijk het is niet te buigen voor dictators.

In het buitenland maar ook in ons eigen land is nog een wereld te winnen aan gelijke rechten tussen mannen, vrouwen, paradijsvogels en LHBTI’s. Iedereen moet zich vrij voelen zichzelf te kunnen zijn, ongeacht op wie je verliefd bent of waar je vandaan komt. Die gelijkheid is nog niet overal op orde. Nog te vaak verdienen vrouwen minder terwijl ze hetzelfde werk doen. Of verliezen vrouwen hun baan omdat ze zwanger zijn. Ik blijf me ook in ons eigen land hard maken voor emancipatie en gelijkheid.”

Portefeuilles

Buitenlandse Zaken; Terrorisme; Artikel 100 procedure/missies; Internationaal Strafhof (o.a. MH17)