Lisa van Ginneken

Lisa in 66 seconden

Foto: Martijn Beekman – D66 - Beeld: Lisa van Ginneken

Lisa van Ginneken is sinds maart 2021 lid van de Tweede Kamer voor D66.

• 50 jaar
  • Oosterhout
  • Amsterdam

“Geef niet op, blijf trouw aan wie je bent, spreek je uit.
– Lisa van Ginneken

Ze is het eerste transgender lid van de Tweede Kamer ooit, maar zit daar vanwege haar kwaliteiten in de politieke arena. Ze werd geïnspireerd door populistische uitspraken van politici en besloot zich daartegen uit te spreken.

Lisa heeft de portefeuilles ICT en privacy, digitale overheid en inlichtingendiensten. Ze heeft veel ervaring als IT’er. Daar zijn we erg blij mee, want er was weinig expertise op het gebied van digitale zaken in de Kamer. Daarnaast zet ze zich in voor zichtbaarheid en gelijke kansen voor de transgender-community en andere minderheden.

Na de middelbare school verhuist Lisa naar Den Haag en begint ze met de studie bedrijfskundige informatica. Ze trouwt, krijgt een zoon, raakt gescheiden en verhuist vanwege een nieuwe liefde naar Amsterdam. Daarna komt Lisa er vrij snel achter dat ze niet langer door het leven wil als man en neemt ze het besluit verder te gaan als vrouw. Ze doet verslag van haar proces in een vlog en is jaren voorzitter van de belangenorganisatie van transgender mensen. Lisa’s expertise ligt echter vooral bij ICT, ze is onder andere werkzaam geweest als softwareontwikkelaar. In de Kamer zet Lisa zich daarom in voor onderwerpen als digitale transparantie. Ons dagelijks leven is namelijk erg afhankelijk geworden van digitale systemen. Ze vindt dat iedereen meer grip moet krijgen op de gegevens die verzameld en gebruikt worden.

Lisa van Ginneken geeft haar maidenspeech. Over wat identiteit eigenlijk écht betekent. - Beeld: Tweede Kamer

Lisa van Ginneken

“Met een knipoog gezegd, heeft Thierry Baudet me geïnspireerd. Hij zei zulke vreselijke en polariserende dingen over vrouwen, dat ik besloot me ermee te gaan bemoeien.”

Demonstreren tegen Hongaarse anti-lhbti-wet

Geen boeken, films of andere media over LHBTI’ers: homoseksualiteit en geslachtsverandering zijn verboden onderwerpen in Hongarije. Het is verschrikkelijk.

In Europa staan we voor vrijheid en gelijkheid. Orbán lapt die waarden aan zijn laars met zijn anti-lhbti-wet. Daarom: draai de Europese geldkraan dicht.

Op maandag 21 juni 2021 sprak Lisa van Ginneken op de demonstratie tegen deze wet bij het Homomonument in Amsterdam.

Lisa van Ginneken demonstreert tegen de Hongaarse Anti-LHBTI-wet

Lisa van Ginneken demonstreert tegen de Hongaarse Anti-LHBTI-wet. - Beeld: D66