Lisa van Ginneken

Lisa in 66 seconden

Lisa van Ginneken - Beeld: Phil Nijhuis

Lisa van Ginneken was van maart 2021 tot december 2023 lid van de Tweede Kamer voor D66.

• 51 jaar
  • Oosterhout
  • Amsterdam

“Geef niet op, blijf trouw aan wie je bent, spreek je uit.
– Lisa van Ginneken

Ze is het eerste transgender lid van de Tweede Kamer ooit, maar zat daar vanwege haar kwaliteiten in de politieke arena. Ze werd geïnspireerd door populistische uitspraken van politici en besloot zich daartegen uit te spreken.

Lisa zet zich in voor zichtbaarheid en gelijke kansen voor de transgender-community en andere minderheden. Ook had ze de portefeuille mobiliteit. Ze zette zich dan ook in voor goed openbaar vervoer en goede bereikbaarheid van heel Nederland.

Na de middelbare school verhuist Lisa naar Den Haag en begint ze met de studie bedrijfskundige informatica. Ze trouwt, krijgt een zoon, raakt gescheiden en verhuist vanwege een nieuwe liefde naar Amsterdam. Daarna komt Lisa er vrij snel achter dat ze niet langer door het leven wil als man en neemt ze het besluit verder te gaan als vrouw. Ze doet verslag van haar proces in een vlog en is jaren voorzitter van de belangenorganisatie van transgender mensen.

Lisa van Ginneken geeft haar maidenspeech. Over wat identiteit eigenlijk écht betekent. - Beeld: Tweede Kamer

Lisa van Ginneken

“Met een knipoog gezegd, heeft Thierry Baudet me geïnspireerd. Hij zei zulke vreselijke en polariserende dingen over vrouwen, dat ik besloot me ermee te gaan bemoeien.”

Lisa van Ginneken demonstreert tegen de Hongaarse Anti-LHBTI-wet

Lisa van Ginneken demonstreert tegen de Hongaarse Anti-LHBTI-wet. - Beeld: D66

Demonstreren tegen Hongaarse anti-lhbti-wet

Geen boeken, films of andere media over LHBTI’ers: homoseksualiteit en geslachtsverandering zijn verboden onderwerpen in Hongarije. Het is verschrikkelijk.

In Europa staan we voor vrijheid en gelijkheid. Orbán lapt die waarden aan zijn laars met zijn anti-lhbti-wet. Daarom: draai de Europese geldkraan dicht.

Op maandag 21 juni 2021 sprak Lisa van Ginneken op de demonstratie tegen deze wet bij het Homomonument in Amsterdam.

D66-Kamerlid Lisa van Ginneken d-bunked de onzin die je online voorbij ziet komen over de nieuwe transgenderwet. Beeld: D66

D66-Kamerlid Lisa van Ginneken ging op haar42e in transitie. In deze video vertelt zij daarover.

D66-Kamerlid Lisa van Ginneken over haar transitie. Beeld: D66