Blijf op de hoogte van D66

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste nieuwsberichten op basis van jouw interesses.

dinsdag 19 juni 2018

D66 en CU willen lokaal vuurwerkverbod

De ChristenUnie en D66 pleiten woensdag in het debat over veiligheid rondom de jaarwisseling samen voor de mogelijkheid van een gemeentelijk vuurwerkverbod. De partijen willen dat burgemeesters zelf bepalen of ze een algeheel vuurwerkverbod tijdens de jaarwisseling invoeren.

D66-Kamerlid Monica den Boer: “Voor D66 is het heel belangrijk dat gemeenten meer ruimte en vrijheid krijgen om zelf maatregelen te nemen, zoals vuurwerkvrije zones instellen of een hele gemeente vuurwerkvrij kunnen verklaren. Iedere gemeente heeft te maken met andere problemen rondom de jaarwisseling. Dat vraagt dan ook om andere maatregelen om de veiligheid van de inwoners te garanderen. Met deze keuzevrijheid kan gemeente A een algeheel vuurwerkverbod afroepen en gemeente B enkel vuurwerkvrije zones inrichten.”

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.