Blijf op de hoogte

dinsdag 13 oktober 2015

Investeer in de economie van de toekomst

D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven doet zeven voorstellen om Nederland in 2030 tot digitale koploper van Europa te maken. Het kabinet investeert onvoldoende in baanbrekende innovaties. Terwijl innovaties zorgen voor nieuwe welvaart en werkgelegenheid.

Verhoeven: “De economie groeit weer langzaam, na zeven jaar afzien. Dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen. De overheid én het bedrijfsleven investeren nog steeds onvoldoende in onderzoek en ontwikkeling. D66 doet zeven voorstellen, zodat Nederland digitale koploper van Europa kan worden”.

1. Verbeter het vestigingsklimaat voor innovatieve bedrijven
  2. Maak van Nederland een digitaal laboratorium
  3. Geef startups de ruimte om te groeien
  4. Investeer meer in onderzoek, met een scherpere focus
  5. Moderniseer wetten en snij in het subsidiewoud
  6. Begin op de basisschool met leren programmeren
  7. Versterk veilige communicatie

Investeer in de toekomst

D66 wil dat de nadruk wordt gelegd op onderzoek naar baanbrekende innovaties. Dat is goed voor de toekomstige welvaart van Nederland. Startups moeten de ruimte krijgen om te groeien. Ook moeten kinderen op de basis- en middelbare school leren programmeren. “Het land dat als eerste succesvol inspeelt op nieuwe technologie, kan zichzelf als koploper op de wereldkaart zetten”, aldus Verhoeven. “Nederland kan in 2030 die koploper zijn, maar dan moeten kansen wel benut worden”.

Snij in het subsidiewoud

Minister Kamp moet wetten moderniseren en snijden in het woud van subsidies, garanties en leningen. Verschillende regelingen kunnen worden geschrapt, samengevoegd en verplaatst. Verhoeven: “Vooral voor het mkb is het moeilijk om door het woud aan verschillende regelingen het bos te zien. Versimpel dat en maak het toegankelijk. Juist nu het economisch beter gaat is het zaak om het stelsel aan regelingen te hervormen en klaar te maken voor de toekomst.”

Lees hier de notitie D66 digitale economie.

Nu is het moment.

Word nu lid