Blijf op de hoogte

maandag 18 november 2019

Laat kansrijke asielzoekers sneller integreren

D66 wil dat kansrijke asielzoekers die wachten op hun verblijfsvergunning  aan het werk gaan en mogelijkheden krijgen om de Nederlandse taal te leren. Op dit moment wordt nauwelijks gebruikgemaakt van de mogelijkheid vanuit het asielzoekerscentrum om een bijbaan te nemen. En dat terwijl Nederland een recordaantal vacatures heeft.

Tweede Kamerlid Jan Paternotte komt daarom met een voorstel om kansrijke asielzoekers te stimuleren om aan het werk te  gaan. Het gaat om asielzoekers die in Nederland mogen blijven.

Paternotte: ’’De beste manier om te integreren is door in contact te komen met de Nederlandse samenleving. De werkvloer is daarvoor het ideale begin.‘’ Banenmarkten en standaard werkgesprekken in de asielprocedure zijn  bijvoorbeeld voorstellen die tot meer werkende kansrijke asielzoekers moeten leiden.

Integratie bevorderen

Een asielzoeker mag volgens de regels na een half jaar in de asielprocedure aan de slag. Gemiddeld zitten kansrijke asielzoekers zo’n 47 weken in procedure, met uitschieters tot bijna twee jaar. D66 constateert dat  deze groep statushouders na zes maanden nauwelijks  werken. Paternotte: “Dat is een enorme gemiste kans, want werken tussen Nederlanders is een fantastische manier om de integratie een boost te geven. En veel beter dan eindeloos afwachten in het AZC.”

Afspraken met ondernemers

De Nederlandse economie bloeit op dit moment en er is ontzettend veel vraag naar mensen. D66 stelt daarom bijvoorbeeld voor dat gemeenten afspraken maken met lokale ondernemers over banen voor kansrijke asielzoekers.

Lees hier de initiatiefnota van Kamerlid Jan Paternotte.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.