Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

zondag 15 januari 2017

Discriminatie transgenders wettelijk verbieden

D66-Tweede Kamerlid Vera Bergkamp dient samen met Keklik Yücel (PvdA) en Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) een initiatiefwet in om transgenders en intersekse personen expliciet tegen discriminatie te beschermen. De indieners willen daartoe de Algemene wet gelijk behandeling (Awgb) aanpassen. Deze groepen worden regelmatig geconfronteerd met discriminatie, zo blijkt uit onderzoek.

Transgenders worden bijvoorbeeld vaak achtergesteld op de arbeidsmarkt; werkeloosheidspercentages liggen drie tot vier maal hoger dan gemiddeld (SCP, 2012). Intersekse personen worden geconfronteerd met onbegrip en discriminatie. Dit beïnvloedt de participatie in opleiding, werk en vrije tijd ongunstig. “Wat D66 betreft mag er geen misverstand over bestaan dat de wet deze mensen tegen discriminatie beschermt,” aldus Bergkamp. “Ons voorstel biedt erkenning en maakt expliciet dat de wet aan hun kant staat. Daarnaast gaan we er ook vanuit dat de wet bijdraagt aan meer kennis en begrip. Want onbekend maakt vaak onbemind.”

Transgenders en intersekse personen

Er leven in Nederland zeker 50.000 transgenders, mensen die zich niet identificeren met het geslacht dat bij de geboorte werd geregistreerd. Ook zijn er 85.000 intersekse personen. Zij worden geboren met een lichaam dat niet (geheel) voldoet aan strikt biologische definities van man of vrouw, bijvoorbeeld omdat ze als man een extra X-chromosoom hebben of als vrouw geen baarmoeder hebben. “Iedereen moet in Nederland zichtbaar zichzelf kunnen zijn. Op het werk, op de sportclub, op school, als je uitgaat en overal”, aldus Bergkamp. “Bij discriminatiebescherming mag het niet uitmaken of mensen (volgens anderen) wel of niet in het standaard man-vrouw plaatje passen. Ons wetsvoorstel expliciteert dat discriminatie op grond van genderidentiteit, -expressie en geslachtskenmerken verboden is. Zo kan er geen misverstand meer over bestaan dat transgenders en intersekse personen tegen discriminatie beschermd worden.”

Geslachtskenmerken en genderidentiteit

De initiatiefwet bestaat uit concrete aanpassingen van de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb). Er wordt geëxpliciteerd dat onder de verboden discriminatiegrond ‘geslacht’ ook ‘geslachtskenmerken’, ‘genderidentiteit’ en ‘genderexpressie’ vallen. ‘Geslachtskenmerken’ verduidelijkt dat intersekse personen beschermd worden. ‘Genderidentiteit’ (wat je je van binnen voelt) en ‘genderexpressie’ (hoe je je aan de buitenwereld toont) verduidelijken dat transgenders en mensen die zich niet thuis voelen in het standaard man-vrouw plaatje beschermd worden.