Blijf op de hoogte

vrijdag 18 mei 2018

D66 steunt actie voor meer aandacht voor depressies bij bi-culturele jongeren

Het taboe op psychische problemen is bij niet-westerse Nederlanders vaak groot. Psychische aandoeningen worden vaak weggelachen en weggezet als aanstellerij of luiheid. Daarnaast lijkt de drempel om hulp te vragen hoger. Het gevolg is dat ze langer met hun problemen blijven lopen, met alle gevolgen van dien. Daarom overhandigt YoMo!-presentator Mo Anouar vandaag een brief aan D66-Tweede Kamerlid Antje Diertens om aandacht te vragen voor depressies onder bi-culturele jongeren.

Depressie bij 25% Turkse vrouwen in Amsterdam

Mo kan hierover meepraten: “Zelf heb ik lang geworsteld met sombere gedachten, maar ik durfde geen hulp te zoeken. Wist u dat uit onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de Turkse vrouwen in Amsterdam met een depressie te maken krijgt? En dat het woord depressie niet bestaat in het Turks en het Tamazight?”

Voormalig minister Schippers (VWS) lanceerde in 2016 een vierjarige campagne om het taboe rond om depressies bij jongeren weg te nemen. Deze campagne bereikte volgens de eerste evaluaties vooral hoogopgeleide werkende vrouwen. Helaas wordt de bi-culturele groep nauwelijks bereikt, terwijl juist bij deze groep het taboe op depressies levensgroot is.

#Benniegek

Inmiddels voelt Mo zich weer goed, maar de schaamte die hij toentertijd voelde is voor veel bi-culturele jongeren herkenbaar. “Vaak worden de klachten die bij een depressie horen, toegeschreven aan niet-medische oorzaken zoals ‘het boze oog’ of ‘bezeten zijn’”, vertelt hij. Met als gevolg dat deze jongeren langer met hun problemen blijven lopen. Daarom heeft YoMo! de afgelopen weken met de campagne #Benniegek landelijk aandacht gevraagd voor depressies onder bi-culturele jongeren.

Levengrote taboes op depressie

Door een brief aan de Tweede Kamer te schrijven, hoopt Mo dat er in de GGZ speciale aandacht komt voor depressie bij bi-culturele jongeren. Ook hoopt hij dat in de overheidscampagne aandacht wordt besteed aan de levensgrote taboes in de vaak gesloten gemeenschappen en dat er intensiever samengewerkt wordt met bi-culturele experts en psychologen.

Debat

Kamerlid Antje Diertens vindt #Benniegek een mooi initiatief en neemt de brief van Mo graag in ontvangst. “Psychische problemen zoals een depressie of een burn-out komen helaas nog steeds voor, juist bij jongeren. Maar de stap naar een psycholoog is voor veel mensen nog steeds te groot en bovendien heerst daar een taboe op. D66 steunt de actie van Mo van harte. Wat ons betreft moet de staatssecretaris in zijn beleid veel meer rekening houden met risicogroepen, zoals LHBTI’ers of jongeren met een bi- of multiculturele achtergrond. Ik ga in het debat de staatssecretaris oproepen hierover met Mo en de organisaties die zijn actie steunen in gesprek te gaan.” Op 31 mei vindt in de Tweede Kamer het Algemeen Overleg GGZ plaats.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.

Nu is het moment.

Word nu lid