Veelgestelde vragen

Over tickets en langskomen
Over besluitvorming
Over de locatie
Over toegankelijkheid
Over foto’s, video en media
Over promotie

Over tickets en langskomen…

Waar en wanneer is Congres 110?
Op zaterdag 9 november in het Chassé Theater in Breda. Het exacte adres is Claudius Prinsenlaan 8, 4811 DK in Breda.

Waar en wanneer is de pre-congresborrel?
Op de avond voor het congres, op vrijdag 8 november, is de pre-congresborrel in Café Lievense in Breda. Vanaf 20:00 uur ben je van harte welkom. Om 18:00 uur is er een diner. Ook daar ben je van harte welkom. Het exacte adres is Prinsenkade 7, 4811 VB in Breda. Lees hier alles over de pre-congresborrel.

Hoe is de congreslocatie te bereiken?
Met de trein en ander openbaar vervoer: Het Chassé Theater ligt op tien minuten lopen van NS-station in Breda. Aan de halte Vlaszak stoppen diverse buslijnen. Kijk op chasse.nl/arriva voor de dienstregeling en buslijnen die stoppen in de buurt van het theater.

Met de fiets: Maak gebruik van de gloednieuwe fietsrekken op het voorplein. Is het fietsenrek vol? Ook aan de zijkant van het theater vind je een grote stalling. Gratis je fiets stallen in een bewaakte fietsenstalling? Dat kan bij Oude Vest en Het Turfschip. Beide fietsenstallingen zijn op loopafstand van het Chassé Theater.

Let op! Op zaterdag 9 november rijden vanaf de stations tussen Rotterdam Centraal en Breda NS-bussen in plaats van de sprinter. De Intercity rijdt wel tussen Rotterdam Centraal en Breda. Houd hiermee rekening bij het plannen van je reis. Meer informatie.

Met de auto en parkeren: Rond het Chassé Theater is voldoende parkeergelegenheid. Op loopafstand vind je parkeergarage Het Turfschip, parkeergarage Chassé parking (let op: beperkt aantal plekken beschikbaar!), parkeerterrein Chasséveld en parkeerterrein Beyerd/Vlaszak. Voor rolstoelgebruikers zijn er speciale parkeerplaatsen naast het theater en in Chassé parking. Alle informatie vind je op chasse.nl/parkeren.

Waar kan ik tickets bestellen?
Je kunt als lid je tickets hier bestellen. Je inlogcodes vind je in je mail. De congresuitnodiging is verzonden op 4 juni, 20 september en 19 oktober 2019. Voor het congres vragen wij een vrijwillige bijdrage. Zo kunnen we een groot congres organiseren dat voldoet in alle behoeften. Bij alle tickets zijn koffie, thee, water en lunch inbegrepen.

Als niet-lid kun je ook naar het congres komen. Je kunt je gastenticket hier bestellen. Wil je wel lid worden van D66? Meld je dan aan op wordlid.d66.nl.

Waarom vragen jullie een vrijwillige bijdrage?
Het congres is ons grootste ledenevenement en vraagt veel. We willen een congres organiseren met veel aandacht voor de ledenvergadering. Tegelijkertijd willen we voldoen aan een aangekleed programma met inspirerende sprekers, inhoudelijke sessies en met ruimte om elkaar te ontmoeten. We geloven dat deze combinatie van activiteiten bijdraagt aan een waardevol lidmaatschap. Het aantal locaties dat dit soort evenementen kan huisvesten is schaars en kost veel geld. Veel leden betalen de normale congresticketprijs van €40,00 of steunen het congres met een hoger bedrag. Daarom vragen we je een bijdrage te doen voor het congres.

Reizen D66’ers samen naar het congres?
Veel D66-afdelingen reizen samen naar het D66 Congres. Op MijnD66.nl vind je op de Wie is wie?-pagina de leden van het afdelingsbestuur. Neem contact met hen op om te kijken hoe laat zij vertrekken. Reist jouw afdeling nog niet samen? Vraag dan andere D66’ers uit je afdeling zelf mee.

Ik ben journalist en wil graag komen. Kan dat?
Jazeker! Wat fijn dat je erbij wilt zijn. Meld je vooraf even aan via congres@d66.nl. Bij aankomst kun je je melden bij de persbalie.

Over besluitvorming…

Waar vindt besluitvorming plaats?
De besluitvorming vindt de hele dag plaats in de EM De Jong Zaal. Dit keer geen parallelle pre-behandelingen waardoor je heen en weer moet lopen. Maar alles behandeld in één zaal. Zo nemen we ruim de tijd voor de ledenvergadering en betere behandeling van moties en congresstukken. Deze opzet maakt deel uit van een pilot om te voorzien in meer congresbehoeften.

Stemmen op kandidaten voor vacatures besturen en commissies kan tussen 08.30 uur – 13.00 uur. Je kunt je stembiljet in de stembussen naast de EM de Jong Zaal deponeren.

Waar kan ik de congresstukken vinden?
Alle congresstukken kun je vinden op deze pagina. Deze stuken worden behandeld tijdens de Algemene Ledenvergadering. Binnenkort publiceren we ook alle ingediende moties, amendementen en kandidaatstellingen.

Wanneer mag ik meestemmen?
Als je lid bent van D66 en de contributie hebt voldaan heb je stemrecht en kun je meestemmen. Ieder lid heeft één stem. Als je meestemt maak je deel uit van de ledenvergadering. De ledenvergadering is het hoogste orgaan binnen onze partij. Stemmen gaat in de meeste gevallen door het stembriefje in de lucht te steken, soms is er een schriftelijke stemming. Verkiezingen van personen zijn altijd schriftelijk. Je stembiljet kun je tussen 08:30 uur en 11:00 uur deponeren in de stembussen bij de ingangen van de EM de Jong Zaal.

Ik ben nieuw lid of ga voor het eerst naar een congres. Hoe werkt het stemmen?
Wat leuk dat je naar het congres komt. Als lid van D66 kun je meestemmen. En dat lijkt soms wat overweldigend. Allerlei ervaren leden die inspreken, met elkaar discussies voeren over onderwerpen en precies weten hoe het stemmen werkt. Speciaal voor jou is er de sessie ‘Hoe werkt het congres?’ om 09:00 uur in Kinlyzaal. Daar leer je alle in’s & out’s over het congres. Je kunt daar ook in contact komen met een ‘congresbuddy’ die je wegwijs maakt op het congres. Je kunt hen ook vinden bij het ‘buddy meeting point’ op het horecaplein.

Over de locatie…

Is er een garderobe beschikbaar?
Ja. Er is een bewaakte garderobe aanwezig. Daar kun je je jas en andere spullen opbergen. Dit is wel op eigen verantwoordelijkheid.

Hoe zit het met de lunch. Moet ik die meenemen?
Natuurlijk niet. De lunch verzorgen wij. Tussen 12:00 en 14:00 vind je op het horecaplein de lunch. De hele lunch is vegetarisch. De hele dag is er koffie, thee en water beschikbaar. Dit is inbegrepen bij het congresticket en een van de redenen waarom we een vrijwillige bijdrage vragen.

Hoe duurzaam is het congres?
We streven naar een schonere wereld. Dat doen we in de politieke arena, maar ook in ons handelen. Bij het uitzoeken van congreslocaties is duurzaamheid een van de overwegingen om een locatie uit te kiezen. Daarnaast maken we ook zelf duurzame keuzes bij de organisatie. Zo gebruiken we zo min mogelijk papier. De papieren congreskrant is afgeschaft en alleen nog digitaal beschikbaar. En de lunch is volledig vegetarisch. Verder moedigen we leden aan om met het openbaar vervoer te komen of samen te reizen. Heb jij nog goede tips voor een schoner congres? Weet ons te vinden!

Hoe betaal ik op het D66 Congres?
Tijdens het congres zijn koffie, thee, water en lunch inbegrepen bij het ticket. Tijdens de borrel moet je wel zelf je drankjes afrekenen. Op het horecaplein kun je gedurende de dag ook fris en snacks kopen bij de punten van het theater. Dat kan uitsluitend door te pinnen.

Is er EHBO aanwezig op het congres?
Ja. Het Chassé Theater beschikt over EHBO.

Is er de mogelijkheid om te kolven?
We voorzien graag in dit soort persoonlijke behoeften. Neem hiervoor contact op met congres@d66.nl.

Schenken jullie alcohol bij de borrel?
Ja, maar natuurlijk niet voor iedereen. D66 en het Chassé verstrekken conform de geldende wet- en regelgeving geen alcoholhoudende dranken aan jongeren onder de 18 jaar. Om zeker te weten dat een congresganger oud genoeg is om alcoholhoudende dranken aan te mogen verstrekken, kunnen wij aan congresgangers onder de 25 jaar naar legitimatie vragen wanneer zij alcoholhoudende dranken kopen. Onder legitimatie wordt verstaan paspoort, identiteitskaart, rijbewijs, brommerbewijs en vreemdelingendocument. Als de congresganger de legitimatie niet kan laten zien of uit het legitimatiebewijs blijkt dat de congresganger nog geen 18 jaar is, worden alcoholhoudende dranken niet verstrekt.

Is er kinderopvang aanwezig?
Op de congreslocatie is geen kinderopvang aanwezig. Onlangs is er een motie ingediend op het congres om de mogelijkheden van kinderopvang te onderzoeken. Daaruit bleek dat slechts een zeer beperkte groep congresbezoekers kinderen heeft die in aanmerking zouden komen voor kinderopvang. Daarvan zou zelfs slechts een klein kinderopvang gebruiken en overwegen. De kosten blijken echter flink hoger dan 25 euro per kind. Kinderopvang moet professioneel en op een frisse locatie binnen of nabij de congreslocatie georganiseerd worden. De financiële en organisatorische haalbaarheid zijn daarom nog twijfelachtig. Binnenkort onderzoeken we de behoefte ook onder een bredere groep leden. Op basis daarvan besluit het Landelijk Bestuur al dan niet over een pilot bij congres 111.

Over toegankelijkheid…

Hoe oud moet ik zijn om naar het D66 Congres te komen?
Iedereen is welkom. Dus jij ook. Zeker als toekomstpartij heten wij je van harte welkom op ons congres.

Is de locatie rolstoeltoegankelijk?
Het Chassé Theater is rolstoeltoegankelijk. In diverse zalen zijn speciale rolstoelplaatsen beschikbaar.

Ik ben slechthorend, maar wil graag komen. Kunnen jullie me helpen?
Natuurlijk! De theaterzalen zijn voorzien van een hulpsysteem voor slechthorenden met of zonder gehoorapparaat. Om gebruik te maken van dit systeem kun je met een gehoorapparaat (voorzien van ringleiding- of T-stand) gratis een inductielus lenen bij het Chassé Theater. Heb je geen gehoorapparaat, dan kun je een gratis kinbeugel lenen. Beide kunnen opgehaald worden bij de servicebalie tegenover Gerecht.

Op het congres is ook de mogelijkheid tot hulp van een gebarentolk. Neem hiervoor contact op met congres@d66.nl. Dan kijken we naar de mogelijkheden.

Kunnen jullie rekening houden met allergieën voor de lunch?
Ja. Stuur ons gerust een mailtje via congres@d66.nl. Dan kijken we naar de mogelijkheden.

Over foto’s, video en media…

Welke hashtag gebruik ik voor het congres?
Deel in aanloop van het congres jouw congresprogramma op sociale media. Laat tijdens de dag zien wat jij aan het doen bent en vertel achteraf over jouw favoriete congresmomenten. Gebruik de hashtag #D66Congres op Twitter en Instagram.

Is er wifi beschikbaar?
Ja! Het Chassé Theater heeft een openbaar wifi-netwerk beschikbaar.

Kan ik mijn telefoon opladen?
Ja. Op het horecaplein zijn diverse stroompunten te vinden. Toch raden we je aan een powerbank mee te nemen, zodat je ook tijdens het programma je telefoon kunt opladen.

Is het congres ook online te volgen?
Delen van het congres zijn via livestream te volgen.

Ik wil niet op de foto. Kan dat?
Ja. Bij de de registratiebalie kun je vragen om een specifieke kleur polsbandje. Dit bandje geeft aan dat je niet op de foto wilt. Onze huisfotograaf en videograaf zijn op de hoogte van dit beleid. Mochten zij je per abuis toch herkenbaar op de foto zetten, vraag hen dan gerust de foto te verwijderen. Het ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik wil foto- of video-opnamen maken. Mag dag?
Ja. Opnames met consumentencamera’s zoals compactcamera’s en smartphones zijn toegestaan op het D66 Congres. Bij gebruik van fototoestellen met verwisselbare lenzen, spiegelreflex camera’s en filmcamera’s beschouwen we je als pers. Meld je aan via congres@d66.nl. Ook GoPro’s zien wij als professionele filmcamera’s.

Over promotie…

Ik wil het mijn organisatie promoten op het congres. Kan dat?
Op onze congressen zijn regelmatig maatschappelijke partners die een stand krijgen. Dat doen we graag. We geloven namelijk dat we alleen samen Nederland vooruit kunnen brengen. Ook als je het congres wilt sponsoren door een stand te huren is dat dikwijls mogelijk. Neem voor meer informatie contact op via congres@d66.nl.

Mag ik op het congres flyers uitdelen?
Op het congres mag je D66-gerelateerde flyers uitdelen. Zorg dat de flyers er netjes en verzorgd uitzien in de D66-huisstijl, zodat iedereen ziet dat ze van D66 zijn. Heb je vragen of twijfel je? Neem contact op via congres@d66.nl.

Overige vragen…

Stuur ons een mailtje via congres@d66.nl.

Rob Jetten

Hi,
Heb je een vraag? Neem dan contact op met mijn collega's via WhatsApp of ga naar onze contactpagina.
Groet, Rob

Whatsapp ons 06 11 91 25 48