Bepaal welke mails jij ontvangt

woensdag 16 januari 2019

Brexit: May’s deal weggestemd

Gisteravond stemden 202 Britse parlementariërs stemden voor de Brexitdeal van May en 432 parlementariërs tegen. May’s Brexitdeal is daarmee definitief weggestemd.

D66-fractievoorzitter Rob Jetten: “Na een campagne met valse beloftes over Brexit en politici die geen verantwoordelijkheid willen nemen, nu chaos en onzekerheid. Wat D66 betreft blijven de Britten welkom in de Europese Unie.”

D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven: “Dit betekent nog meer onduidelijkheid. Voor het VK, voor de EU, voor Nederland. Voor onze toekomst. Britse politici hebben zojuist laten zien wat weglopen voor je verantwoordelijkheid voor gevolgen heeft: chaos en onzekerheid voor alle Britten en EU-burgers. Teveel koesteren Britse politici het verleden, en denken niet aan morgen. Als het aan ons ligt, blijven de Britten ín de EU. Wij zijn wel voor. Vóór Europa. Voor samenwerking. Voor een toekomst die beter is dan vandaag.”

Hoe nu verder

Het is nog onduidelijk wat er nu gaat gebeuren. Premier May heeft tot 21 januari om met een nieuw plan te komen. Het zou kunnen dat ze teruggaat naar Brussel om met de EU tot een nieuwe deal te komen, met name wat betreft de Ierse grenskwestie. Een tweede referendum of nieuwe verkiezingen behoort ook tot de mogelijkheden. Ook het no deal scenario, waarbij het VK uit de EU crasht zonder verdere afspraken, is nu mogelijk.

Brexit

Het is nog onduidelijk wat er nu gaat gebeuren. Premier May heeft tot 21 januari om met een nieuw plan te komen. Net na de stemming over de deal op 15 januari kondigde Jeremy Corbyn van de oppositiepartij Labour aan dat hij een motie van wantrouwen zal indienen tegen de regering van May. Als premier May deze stemming overleeft is ze van plan in gesprek te gaan met de oppositiepartijen om uit te zoeken waarvoor wél een meerderheid is. Dat wordt nog een hele klus. Daarna zal premier May waarschijnlijk terug naar Brussel gaan om met de EU tot een nieuwe deal te komen. Ook dat is een uitdaging. Maar dit tijdpad blijft onzeker. Een tweede referendum of nieuwe verkiezingen behoren ook tot de mogelijkheden. Ook het no deal scenario, waarbij het VK uit de EU crasht zonder verdere afspraken komt dichterbij.

Meer weten over de Brexit? Lees hier de feiten & de fabels.

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.

Nu is het moment.

Word nu lid