Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

dinsdag 2 oktober 2018

Betaald geboorteverlof verlengd van twee naar zes weken

Partners van de moeder krijgen vanaf 2019 langer geboorteverlof. Na de geboorte van een kind krijgt de vader, partner of meemoeder niet twee, maar vijf dagen betaald verlof. Anderhalf jaar later wordt dit uitgebreid met vijf weken betaald verlof tegen 70% van het salaris. De Tweede Kamer stemde vandaag voor het wetsvoorstel WIEG (Wet Invoering Extra Geboorteverlof) van D66-minister Wouter Koolmees.

Meer betrokkenheid en tijd

D66-Tweede Kamerlid Steven van Weyenberg: “Toen ik zelf vader werd, kreeg ik nog twee dagen vrij. Dat is veel te weinig. Nederland staat daarmee onderaan het rijtje in Europa. Dit is een grote sprong vooruit. Bij de geboorte van een kind zit je meteen in de spitsuur van je leven. En dan is het goed om extra tijd te krijgen, om te kunnen wennen aan het leven met een baby. Deze uitbreiding zorgt daarnaast voor meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen, het vergroot de kansen op de arbeidsmarkt voor vrouwen en het versterkt de band tussen de vader, partner of meemoeder en het kind. Daarnaast worden de zorgtaken tussen partner en moeder eerlijker verdeeld. ”

Minister Koolmees is blij met de uitbreiding van het verlof: “Dit is een enorme stap vooruit. Hierdoor kunnen moeders, hun partner en het kind makkelijker en beter met elkaar een goede start maken.”

Europa

Eerder gingen andere Europese landen Nederland voor als het gaat om uitbreiding van betaald partnerverlof. Nederland gaat nu mee met andere Europese landen

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.