Blijf op de hoogte

zaterdag 12 januari 2019

Advieslijst Eerste Kamer bekend

Annelien Bredenoord (kandidaat-lijsttrekker Eerste Kamer)

Een inhoudelijk sterk, complementair en toekomstgericht team. Dat zag de adviescommissie voor de lijst voor de Eerste Kamer als haar opdracht.

In ons advies komt dat teamverband tot uiting: een fractie die gezamenlijk maximaal de idealen van D66 in de senaat weet te realiseren. Er is gekeken naar een evenwichtige delegatie van vrouwen en mannen. D66-ers met diverse achtergronden, competenties en ervaringen; die inhoudelijk alle beleidsterreinen afdekken. Van Financiën tot Staats- en Bestuursrecht en van Onderwijs tot Europese zaken en Energiebeleid. Bij de top van de lijst hebben we met het oog op de continuïteit in 2023 een evenwicht gezocht van vernieuwing en ervaring. De top-10 kent vijf nieuwe kandidaten waarbij we ook aandacht hebben besteed aan regionale vertegenwoordiging.

We kijken met gepaste trots naar al onze kandidaten. Stuk voor stuk echte D66’ers met een enorme gedrevenheid voor onze idealen in de politiek. Wij presenteren vol overtuiging deze volgorde van de lijst, omdat dit het meest evenwichtige team naar de Eerste Kamer zal brengen.

Leden van D66 konden zich tot begin december kandideren. Dit deden 57 kandidaten. Zoals bekend kent de Eerste Kamer 75 leden en was de opdracht een D66 advieslijst met 25 kandidaten samen te stellen. Na een selectie op basis van brieven, CV’s en het kandidaatstellingsformulier hebben we 34 aspirant kandidaten uitgenodigd voor een eerste gesprek. In een aantal gevallen volgde een tweede gesprek met de commissie. Met alle kandidaten werd uitgebreid stilgestaan bij drijfveren, achtergrond, ervaring en hun rol in het team en richting afdelingen en leden.

Van het grootste gedeelte van de top-10 kandidaten hebben we ook referenties gecheckt. Op basis van al deze informatie hebben de lijsttrekker Annelien Bredenoord en partijvoorzitter Anne-Marie Spierings, daarbij geadviseerd door de overige leden van de lijstadviescommissie, op maandag 7 januari het advies vastgesteld met in hun ogen het beste team voor D66 in de Eerste Kamer.

Het lijstadvies betreft de posities tussen de lijsttrekker en nummer 25. De lijsttrekker is eerder door u gekozen en is Annelien Bredenoord. Desgewenst kunt u nog kandidaten toevoegen uit de lijst met overige D66 kandidaten.

D66-leden kunnen vanaf 24 januari 2019 tot en met 5 februari, 12.00 uur hun stem over het lijstadvies uitbrengen.

Namens de Lijstadviescommissie,

23. Dekker-Groen, Agaath
  24. Wijbenga, Anneke
  25. Hageman, Jeroen

De reacties van de kandidaten op het lijstadvies vindt u hier.

Lijstadviescommissie

Annelien Bredenoord
Anne-Marie Spierings
Letty Demmers
Winnie Sorgdrager
Robert Strijk

Kandidaten die niet op het lijstadvies staan

De kandidaten staan in alfabetische volgorde weergegeven te beginnen bij de door loting verkregen letter H.

• Hoeven, Koos van der
  • Iz, Malou