Europese Unie introduceert Magnitsky-wet

De Raad Buitenlandse Zaken van de Europese Unie stemt vandaag in met de komst van een Europese Magnitsky-wet. Door dit sanctieregime kunnen Europese lidstaten mensenrechtenschenders wereldwijd harder aanpakken. D66 was samen met het CDA twee jaar geleden initiatiefnemer van deze Europese wetgeving.

Omdat deze wet er alleen kon komen als alle EU-landen ermee instemden, is Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma een flinke lobby gestart in heel Europa. Sjoerdsma: “De Europese Unie heeft vandaag een doorbraak bereikt. Misdadigers kunnen hun gerechtigde straf niet meer ontlopen. Dankzij een Europese Magnitsky act kunnen wij hen nu aanpakken’’.

Sjoerdsma heeft zich de afgelopen jaren in binnen- en buitenland ingezet voor dit mensenrechtenplan. Hij ontving een maand geleden de Magnitsky award, een eervolle mensenrechtenprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan journalisten, activisten en politici die zich inzetten voor mensenrechten wereldwijd.

Door de Magnitsky-wet kunnen mensenrechtenschenders nu op een Europese zwarte lijst worden gezet. Met deze zwarte lijst wordt het hen onmogelijk gemaakt een visa te krijgen om de Europese Unie mee binnen te komen. Ook kunnen hun banktegoeden bevroren worden.

Sjoerdsma: “Mensenrechtenschenders leven vaak een luxeleventje, ook hier in Europa. Met dit plan kunnen we criminelen het leven op gerichte wijze zuur maken. Deze mensen hebben het recht op de vrijheden die Europa kent verloren’’.

“Mensenrechtenschenders leven vaak een luxeleventje, ook hier in Europa. Met dit plan kunnen we criminelen het leven op gerichte wijze zuur maken.”

Sjoerd Sjoerdsma, Tweede Kamerlid voor D66

De Europese Magnitsky-wet is vergelijkbaar met een wetsvoorstel dat in 2012 werd aangenomen in de Verenigde Staten. Deze wet werd ingevoerd na de dood van Russisch activist Sergei Magnitsky. Zijn overlijden in een Russische cel in 2009 maakte internationaal veel los. Met de invoering van de Magnitsky act werd het voor de VS gemakkelijker om mensenrechtenschenders wereldwijd sancties op te leggen.