Jorien Wuite

Foto: Martijn Beekman – D66 Beeld: Jorien Wuite

Jorien Wuite was van maart 2021 tot december 2023 lid van de Tweede Kamer voor D66.

• 59 jaar
  • Den Haag

“Ik wil de muren die ons verdelen, afbreken.”
– Jorien Wuite

Deze (oud) gevolmachtigde minister van Sint-Maarten kent Den Haag maar al te goed. Jorien is er geboren en heeft er immers als lid van de Rijksministerraad voor Sint-Maarten gewerkt. Ze heeft altijd al een sterke band gehad met Sint-Maarten, het vaderland van haar moeder. Ze verhuisde op haar 32e naar het eiland en werd daar als directeur en Secretaris generaal verantwoordelijk voor onder andere de volksgezondheid en later onderwijs en cultuur.

“Het is belangrijk dat we meer stilstaan bij de Nederlandse rol in de slavenhandel. We moeten het hebben over de gevolgen, wat het heeft gedaan met verhoudingen, verscheurde familiebanden en hoe we deze diepgewortelde problemen en ongelijkheid wegwerken.”

Jorien pleit voor een nieuw hoofdstuk in onze banden met het Koninkrijk. Ze is op zoek naar verbinding, dialoog en versterking tussen alle delen van het Koninkrijk. Én dit met succes. Tijdens haar maidenspeech, diende Jorien het voorstel in om het minimumloon te verhogen voor Caribisch Nederland. Dit voorstel kon op steun in de Kamer rekenen.

Jorien zet zich ook in voor kunst en cultuur. Zo was ze ook ruim tien jaar bestuurslid van het Prins Bernhard Cultuurfonds Caribisch Gebied, dat culturele activiteiten financiert.

“Dit Kabinet doet de grootste investering ooit in cultuur, met structureel 170 miljoen euro per jaar. Daarmee wordt onder andere een herstelplan op touw gezet om de culturele en creatieve sector sterker uit de crisis te laten komen. Makers en zzp’ers in de cultuursector verdienen eerlijk loon en een betere positie. Uiteraard zal ik het kabinet hiervoor verantwoordelijk houden, zo lang ik volksvertegenwoordiger ben.”

“Ons verhaal begint al ver voor de geboorte van uw en mijn ouders”

Tweede Kamerlid Jorien Wuite gaf haar maidenspeech. Over de wijze les die zij leerde van haar tante en de kracht van orkaan Irma die over Sint Maarten raasde. - Beeld: Tweede Kamer