Nieuw leiderschap: wonen

We leven in een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld. Dat betekent dat we keuzes moeten maken. We mogen niet afwachten. Daarom is nu nieuw leiderschap nodig.

Te veel mensen missen de basis van een goed en fijn huis. Het woningtekort is een probleem door het hele land. Van Amsterdam tot Zwolle. Van Groningen tot Utrecht. Daarom moeten we bouwen, bouwen, bouwen.

“Te veel mensen missen de basis van een goed en fijn huis. Daarom moeten we de komende tien jaar één miljoen huizen bouwen.”

— Sigrid Kaag

Wij willen vóór 2030 meer dan een miljoen huizen bouwen. Dat is de enige manier om aan de groeiende vraag te voldoen. Waar het kan, bouwen we binnen de bebouwde kom, waar al goede voorzieningen en aansluitingen met het openbaar vervoer zijn. Maar we zullen ook op nieuwe plekken moeten bouwen. Daarbij houden we zo veel mogelijk rekening met de natuur. En ook deze nieuwe wijken zullen uitstekend te bereiken zijn.

Voor uitstel is geen tijd meer. Voor weifelende politici die weglopen als het erop aankomt hebben we de luxe niet meer. De coronacrisis kan een keerpunt zijn. We hebben de techniek. We hebben de overtuiging en de mensen. We hebben de kans om onze manier van leven drastisch te verbeteren. En we weten wat we op ons best kunnen bereiken.

Maar alleen bouwen is niet genoeg. De woningmarkt moet eerlijker, zodat niemand in de kou blijft staan. Vooral voor starters lijkt een eerste huis kopen nu vaak een brug te ver. Daarom maken we het voor hen makkelijker om ertussen te komen op de woningmarkt. We zorgen ervoor dat studieschuld minder in de weg staat bij het kopen van een eerste huis. Dat doen we door bij de aanvraag van een hypotheek te rekenen met de werkelijke rente op studieschuld, die vaak veel lager ligt dan de 4% waar nu mee gerekend wordt. En we zorgen dat je langer mag doen over het afbetalen van je hypotheek, zodat je maandelijks meer geld overhoudt. Bovendien maken we het moeilijker en duurder voor beleggers om huizen op te kopen, zodat mensen er wél tussen komen.

Ook voor huurders maken we het makkelijker. We beperken de huurstijgingen in de vrije sector. En huisjesmelkers die torenhoge huren vragen, pakken we hard aan.

1. We willen zo snel mogelijk een miljoen betaalbare en energiezuinige huizen bouwen.
  2. Door de aanleg van groen en snel openbaar vervoer zijn we vrijer om te wonen en te werken waar we willen.
  3. In de steden gaan we de hoogte in.
  4. We bouwen meer middenhuurwoningen voor mensen die ‘te veel’ verdienen voor een sociale huurwoning.
  5. Huisjesmelkers die torenhoge huren vragen, pakken we aan.