Tweede Kamer: bij strengere lockdown naast supermarkten ook andere levensmiddelenwinkels open

De Tweede Kamer ging vandaag akkoord met een voorstel van D66 en VVD om bij een strengere lockdown levensmiddelenwinkels open te houden.

D66-Kamerlid Steven van Weyenberg: ‘Een lockdown heeft een ongelooflijk grote impact op mensen. Maar ook op de economie. Het zou in het ergste geval kunnen dat winkels dicht moeten. D66 en VVD willen dat als supermarkten open mogen blijven, dat ook geldt voor de groenteboer, de slager en de bakker. Dat is wel zo eerlijk naar de ondernemers en fijn voor de klanten.’

Als supermarkten open mogen blijven, moet dat ook gelden voor de groenteboer, de slager en de bakker.

Steven van Weyenberg, Tweede Kamerlid voor D66.

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn er al twee soorten lockdowns geweest. De intelligente lockdown van afgelopen maart, toen vrijwel alle openbare plekken dicht gingen en de huidige gedeeltelijke lockdown, waarin behalve horeca veel openbare zaken open blijven. Een strengere lockdown is niet uitgesloten, gezien de grillige verspreiding van het virus. Van Weyenberg: ‘We moeten per situatie kijken naar wat mogelijk is. Het is de vraag hoe we zo veilig mogelijk onze boodschappen kunnen doen. Bovendien moeten we telkens scherp blijven kijken naar wat wél kan. Levensmiddelen zijn uiteraard essentieel. Wat D66 betreft is het dan ook fair als de groenteboer ook zijn broccoli kan blijven verkopen als de supermarkt twee straten verderop dat ook mag. Zo kunnen we de klandizie ook spreiden en dat is ook veilig.’